Interesul tinerilor din Generaţia Z, adică cei care au acum până în 25 de ani, pentru articole de îmbrăcăminte de la branduri sustenabile poate fi atribuit mai multor factori, printre care și misiunea morală de a contribui la scăderea impactului negativ asupra climei și a planetei, fiind cunoscut faptul că producția de haine noi este foarte poluantă pentru mediul înconjurător.
”Informațiile despre practicile sustenabile și moda etică se răspândesc prin platformele de socializare, influențează deciziile de cumpărare și contribuie la popularitatea mărcilor sustenabile. În același timp, ei preferă să cumpere haine second-hand în detrimentul celor noi, pentru că știu cât de poluantă este producția de noi materiale textile”, a declarat Rodica Bulăceanu, manager magazin second-hand.
Industria modei produce aproximativ 10% din totalul emisiilor globale de carbon anual, ceea ce înseamnă că generează mai multe emisii decât transporturile maritime și zborurile internaționale la un loc.
”O generație care e foarte bine informată, o generație care are grijă de planetă atunci când cumpără ceva, se uită nu numai la preț, se uită nu numai la calitate și se uită cât de mult afectează poluarea planeta. De aceea cred că e un semn de normalitate ca această generație să fie preocupată nu numai de binele personal, ci de binele întregii planete”, spune Remus Runcan, sociolog Universitea Aurel Vlaicu.
În prezent, poliesterul este folosit de patru ori mai mult decât bumbacul. Aceasta este o fibră artificială, care consumă multă energie și este alcătuită din microplastice care continuă să ajungă în oceane și în sistemele noastre alimentare. Toate acestea se adaugă la realitatea că industria modei este acum al doilea cel mai mare poluator de al apelor.
Aşadar, mai nou, tinerii obișnuiesc să verifice informațiile despre procesul de producție al hainelor, despre politicile brandurilor și preferă cumpere de la cele care au practici corecte, etice. Iar dacă nu sunt mulţumiţi de ceea ce descoperă, merg în magazinele second-hand.
”În primul rând, nu mă uit la brand, mă uit foarte mult să fie cât mai de calitate, nu neapărat sa fie de brand.
Și ieftine, să fie și simple, nu contează brandul. Să fie cu durabilitate, să te țină”, spune o femeie.
Potrivit unui studiu realizat de ThredUp, piața globală de haine second-hand se va dubla până în 2027, consumatorii fiind din ce în ce mai interesați să achiziționeze astfel de produse, în detrimentul celor noi.
O treime din comercianții chestionați în cadrul acestui studiu au declarat că intenționează să reducă producția de haine noi dacă revânzarea celor existente va continua să aibă succes.