România este în plin război cibernetic cu Rusia la Marea Neagră. Aproape că nu există zi ca frecvenţele de GPS ale navelor sau avioanelor să nu fie perturbate. Totul în condiţiile în care NATO recunoaşte că peste o sută de mine care puteau lovi oricând ambarcaţiunile au fost descoperite în ultimii doi ani. Armata Română a intensificat patrulările în apele teritoriale. Jurnaliștii Antena 3 CNN Laurenţiu Rădulescu şi Costi Pahonţu au fost alături de soldaţi într-o misiune în largul Mării Negre.
Plecarea a fost din portul militar Constanţa. Echipa Antena 3 CNN s-a aflat la bordul navei de scafandri de luptă, cea care intervine de fiecare dată atunci când mine de război apar în apele teritoriale române sau când nave suspecte aflate în largul Mării Negre trebuie verificate.
După aproape două ore de navigat în largul Mării Negre, jurnaliștii Antena 3 CNN au asistat la un antrenament al scafandrilor care trebuia să detoneze o mină venită dinspre apele teritoriale ale Ucrainei. Pe valuri de peste un metru înălţime, militarii au fost nevoiți să ţină cont de fiecare pericol care le poate anula misiunea.
„Lansarea la apa a scfandrilor este o operațiune riscantă, cu atât mai mult cu cât marea este agitată. Valurile pot aduce mina marină încât să lovească militarii, cât și nava pe care se află”, a spus Laurențiu Rădulescu, jurnalist Antena 3 CNN.
Peste 100 de mine au fost descoperite în Marea Neagră în mai puţin de 3 ani. Şase au fost detonate în apele teritoriale ale României. Cele mai multe în apele Turciei. Marea Neagră a devenit după războiul din Ucraina cea mai minată mare din lume.
„Din momentul în care noi suntem numiți în serviciul de luptă EOD intervenție suntem în stand-by timp de 24 de ore din 24. Avem un interval de 60 de minute să plecăm la intervenție complet echipați, din momentul în care suntem alertați”, a declarat Gabriel Maxineanu- comandant scafandri EOD.
Pericolul unior astfel de misiuni este uriaş.
„Ne referim la vulnerabilități din partea infrastructurii critice portuare, fie că sunt platforme, fie că sunt nave”, a mai explicat Gabriel Maxineanu- comandant scafandri EOD.
La bordul navei în care s-a aflat echipa Antena 3 CNN au fost şi militari antrenaţi special pentru interceptarea vaselor suspecte. Fie că vorbim de nave care pot transporta arme, muniţie sau marfă de contabandă.
„Navele suspecte, cum sunt ele denumite, se împart în 3 categorii. Nave cooperante, când comanda răspunde navei mamă. Bordingul decurge în mod degajat.
Al doilea scenariu este când nava este necooperantă.Atunci nu înseamnă ostilitate, ci ignoranță. tc 46.50 Se abordează în cadru mai vigilent.
Cazul trei, este nava ostila. Când situația e clară, nava nu vrea să se supună. Intervine cu foc sau are pază a navei. Și atunci se schimbă situația și doar forțele speciale pot interveni cu elicopter de luptă”, a de declarat Radu Trandafir-comandant scafandri de luptă.
Pe radar, navele apar ca fiind în Asia sau Africa
Războiul electronic dus de Rusia bruiază semnalul GPS al navelor sau avioanelor în zona Mării Negre. Aşa se face că pe radar navele apar ca fiind în Asia sau Africa, în loc de apele teritoriale române.
„În acest moment, în Marea Neagră sunt foarte multe bruiaje, inclusiv GPS. Pur și simplu îți dispoare poziția de pe GPS, nu îți mai apare cea actuală sau îți apare una greșită”, a declarat Cristian Mitu-comandant navă scafandri.
În prezent, 90% din semnalele false de GPS concentrate în estul României provin din Crimeea și afectează aproape întregul traficul aerian și maritim care face legătura dintre Uniunea Europeană și Asia, se arată într-un raport publicat de OPS Group.