Antena 3 CNN Emisiuni News Hour with CNN Nouă înşelătorie în România. Metoda prin care oamenii sunt convinşi să dea bani pentru colete

Nouă înşelătorie în România. Metoda prin care oamenii sunt convinşi să dea bani pentru colete

Redacția Antena 3 CNN
2 minute de citit Publicat la 20:15 14 Mai 2024 Modificat la 20:15 14 Mai 2024

Livratorii devin fără să vrea complice ai acestei scheme de înșelăciune, pentru că ei trebuie să convingă oamenii să plătească ramburs la cererea unor firme fantomă care fac aceste expedieri. Totul se face cu date personale pe care aceste firme le obțin și le fură de pe diverse platforme.

O femeie din Brașov a fost victima acestei înșelăciuni chiar înainte de Paște. A vrut să trimită un colet, iar curierul i-a spus că mai are o livrare de făcut la adresa ei.

"Dacă tot te-am sunat pe tine am un colet și pentru socul tău, care este cu ramburs 137 lei", spune femeia.

Şi a plătit. Nu s-a gândit că poate fi o escrocherie, având în vedere că socrul ei obișnuia să comande de pe internet. Doar că a aflat cu surprindere că de data aceasta nu comandase nimic, așa că tânăra a încercat să ia legătura cu expeditorul în speranța că își va recupera banii.

"Singura dată de contact pe care a primit-o este această adresă de email, care este aici sus, care mi se pare deja după adresă de e-mail mi se pare scam.

Le-am scris lor să-mi trimită datele de contact de la firmă care a pus coletul și ei au început să-mi zică și să o dea în bărci că da, uite că problema este că, de fapt, tu trebuie să trimiți email acolo, la adresa aia", mai spune femeia.

Nu este clar de unde avea firma fantomă datele de contact ale socrului femeii. Este foarte posibil să fi fost furate de pe alte platforme care funcționează legal.

Nou tip de înșelăciune în România. Avertismentul DNSC

"În ceea ce privește acest tip de scenariu, practic, folosirea imaginii unor servicii de curierat, acest lucru se întâmplă pe tot parcursul anului, pentru că știm că noi, românii, în general, facem multe cumpărături online", spune Mihai Rotariu, DNSC.

În momentul în care primim un mesaj pe telefon de la o firmă de curierat, ar trebui, în primul rând, să ne asigurăm că vorbim despre un număr de telefon legitim.

Mai apoi, ar trebui să verificăm adresa expeditorului respectivului colet, dar, nu în ultimul rând, să ne asigurăm că într-adevăr așteptăm un pachet.

Site-urile de recenzii sunt pline de clienți nemulțumiți care povestesc aceeași situație. Fiind vorba de sume mici de bani, câteva sute de lei, oamenii păgubiți evită să depună plângere la poliție.

"Ea a dat de bunăvoie suma respectivă de bani, curierul venind la adresa ei de domiciliu, prezentând o faptă adevărată ca fiind una într-adevăr falsă.

Victima nu a fost constrânsă, iar astfel încât sunt îndeplinite absolut toate condițiile pentru ca autorul faptei să fi săvârșit infracțiunea de înșelăciune", spune Irina Tudorache, avocat. 

În urmă cu doar câteva luni, un alt tip de înșelăciune prin curierat lua amploare în România. Clienții primeau un link de la un număr ce părea fi de la o firmă de livrări și, odată accesat, oamenii își introduceau datele personale, care erau mai apoi folosite de infractori.

×
x close