Românii stau la cozi în fața ghișeelor pentru a afla de ce au primit facturi uriașe. În urma demersului Antena 3, de a arăta situația cu care se confruntă românii în această perioadă, mai mulți telespectatori au trimis facturile la energie din ultima lună.
Sumele arată ca și cum fiecare dintre ei ar avea acasă nocturna unui stadion de fotbal.
Sunt mai multe motive pentru care oamenii primesc aceste facturi uriașe. În primul rând, circa 50% dintre români nu au trecut pe piața concurențială, iar tariful de piață universală plus creșterile din ultimele luni au făcut ca unele facturi să crească chiar și cu 100%.
În al doilea rând, România nu are capacitatea de producție necesară, de aceea importăm la prețuri record. Mai mult de atât, stocurile de energie din țara noastră sunt în scădere.
De la începutul anului prețul unei MWh de energie electrică a crescut de la 620 de lei la 740 de lei, iar un MWh de gaze naturale de la 149 de lei la 186 de lei.
„Socoteala este cum pot să genereze niște facturi care, de fapt, nu reflectă consumul specific al consumatorului respectiv. Este foarte clar că ne găsim într-un moment care după mine mi se pare critic, în sensul că este foarte aproape de a genera mișcări sociale.
Atâta timp cât trimiți niște facturi pe un consum care nu a avut loc, cât crești prețuri în mod abuziv fără nicio justificare efectivă deja lucrurile astea sunt dincolo de reglementări și de normative, intră sub incidența legii", a spus Ion Purica specialist în energie.
Singurele soluții în privința acestor probleme sunt schimbarea furnizorului. Legea ne permite schimbarea acestuia în orice moment, ori să mergem la Autoritatea Națională de Reglementare să depunem o sesizare.
Conducerea ANRE răspunde întrebărilor românilor privind facturile uriașe la energia electrică
Zoltan Nagy, Vicepreședintele ANRE, a dezvăluit la Antena 3, că unii furnizori de energie aveau sute de mii de contoare necitite de doi ani, deși regulamentul îi obligă să citească fiecare contor măcar o dată la șase luni.
„Am avut şi acţiuni de control pe aceste subiecte la principalii furnizori şi respectiv distribuitori. Sunt probleme la majoritatea dintre ei şi am aplicat amenzi destul de serioase şi ca să vă dau doar un exemplu.
Cu toate că regulamentul de furnizare prevede faptul că fiecare contor trebuie citit măcar o dată la şase luni am găsit distribuitor de energie electrică care avea sute de mii de contoare necitite la doi ani", a spus Zoltan Nagy, Vicepreședintele ANRE la News Hour with CNN.