O primă luptă se dă la Administraţia Domeniului Public, unde şoferii concurează închirieze un loc parcare rezidențial.
A doua oară - în teren. Pentru că trebuie să îl şi găsească liber atunci când se întorc acasă.
Plăcuțele de avertizare legate de garduri cu sârmă sau numerele vopsite pe asfalt nu mai au niciun efect, aşa că mulţi ajung la soluţii extreme iar situaţia degenerează.
Un proprietar de mașină din șase "apucă" loc de la ADP
În Capitală sunt peste 1,2 milioane de maşini înmatriculate şi aproape 220 de mii de locuri de parcare de reşedinţă.
Deci, practic, în ultimii ani, cererea este una uriaşă şi în creştere în fiecare lună.
Doar pentru una din şase maşini proprietarii stau liniştiţi şi plătesc o taxă anuală la primărie.
Pentru celelalte maşini, vorbim de legea junglei.
Cei care nu au apucat un loc de parcare se descurcă cum pot şi staţionează pe trotuare, pe spaţiul verde sau direct pe stradă. Aşa că până la haos şi certuri între vecini nu mai este decât un pas.
O șoferiță din București a parcat pe trotuar și spune că nu are altă soluție.
Criza locurilor de parcare este, uneori, mortală
"Eu aici stau. Şi ce aş putea să fac? Să o parchez unde? Pe vilă, pe bloc, în parc? (...) Niciodată nu au fost locuri de parcare şi sunt câţiva care stau acolo, care vin cu maşini de la guvern şi le parchează aici. O familie are trei maşini. Spuneţi-mi ce am putea să facem", se plânge ea.
Iar ca această femeie sunt mulți șoferi.
Criza parcărilor provoacă mult stres, nervi, timp pierdut şi chiar drame.
O ceartă pentru un loc poate cauza uneori chiar şi un deces. Aşa s-a întâmplat şi cu un bărbat în vârstă de 65 de ani din municipiul Iaşi.
Acesta a făcut infarct după un conflict anterior cu un conducător auto din cauza unui loc de parcare.
Lupta pentru un loc de parcare în marile orașe seamănă cu conflictele din Vestul Sălbatic al secolului 19, mai puțin caii și pistoalele.
Criza parcărilor rezidențiale, o poveste fără sfârșit
Iar activiștii implicați în probelemele de mediu spun că situația nu se poate schimba fundamental.
"Vedeți câte scandaluri sunt, mai ales prin zona de locuit, în zonele rezidențiale, unde care oamenii se ceartă pe locurile de parcare și, într-adevăr, autoritățile sunt cam neputincioase (...) și vor fi neputincioase muți ani de acum încolo, pentru că este o utopie să credem că vom avea loc de parcare pentru toate mașinile existente. Așa ceva nu se va putea realiza niciodată. Trebuie să spunem acest adfevăr cetățenilor, iar edilii care mai ies cu astfel de sloganuri, să le spunem 'de campanie', să nu fie crezuți", avertizează Dan Trifu, de la Fundația Eco-Civica.
Atât în Bucureşti, cât şi în alte mari oraşe din ţară, edilii au anunţat deja că vor majora taxele pentru parcările de reşedinţă.
Autorităţile susţin că prin această măsură vor putea să construiască noi parcări şi să descongestioneze oraşele.
Capitala este împărțită în patru zone în funcţie de care se plătesc taxele de parcare.
Cea mai scumpă este A, care reprezintă centrul.
- În zona A, creșterea va fi de la 84 de lei, la 600 de lei anual.
- În zona B, tariful anual va fi de 500 lei față de 66 de lei.
- În zona C tariful va fi de 400 față de 55 de lei.
- În zona de D va fi de 300 de lei, față de 37 de lei pe an.
Jurnaliștii Antena 3 au vrut să afle de la primarul Capitalei, Nicuşor Dan, care este strategia Primăriei Generale în legătură cu criza locurilor de parcare şi la ce soluţii de descongestionare ne putem aștepta, dar au fost refuzaţi în acest demers.