Potrivit Guvernului, se dorește o listă cu cel puțin 10 produse de bază pentru care adaosul comercial să aibă o limită maximă, adică un fel de plafonare, dar pe care nu o numim așa.
Cu toți ne dorim mâncare ieftină. Economiștii spun însă că o astfel de măsură elimină de pe piață, în primă fază, o serie de producători, dar și de vânzători, pentru că nimeni nu va putea vinde sub preț, nu se mai susține afacerea acum.
Reamintim că vecinii noștri din Ungaria a aplicat o măsură similară, iar oferta de produse, în special produse alimentare, s-a diminuat, iar unele au dispărut de la raft, fiind impuse chiar limite de cantități la cumpărare.
Mai mult, după aplicarea acestei măsuri inflația a crescut la peste 20%, iar dobânzile de politică monetară au crescut și ele vertiginos. Cine simte toate aceste efecte? Evident, populația.
George Bădescu, directorul executiv al Asociației Marilor Rețele Comerciale din România a explicat la ce concluzii s-au ajuns după discuțiile purtate astăzi cu Guvernul legat de preturile alimentelor din supermarketuri.
"A fost o discuție într-adevăr generală și practic, în cursul acesteia am trecut în revistă, ca să spun așa, situația actuală.
S-a vorbit despre inflație, s-a vorbit despre menținerea puterii de cumpărare a consumatorilor în România. E adevărat, nu s-au stabilit cifre, nu s-au menționat neapărat procente, însă am putut să avem un dialog cu reprezentanții Guvernului și ai ministerelor prezente despre ceea ce s-ar putea întâmpla pe piață și un lucru este clar, și anume că orice decizie va fi în final agreată sau luată va trebui să țină seama de echilibrul dintre toți operatorii economici de pe lanț și în niciun caz să nu conducă la efectele negative menționate.
La acest discuție a fost prezent și Consiliul Concurenței și din acest punct de vedere noi suntem foarte interesați, pentru că aceasta este autoritatea care până la urmă veghează asupra desfășurării relațiilor comerciale pe o piață liberă. Însă, cred că toată lumea de la masă a avut această atitudine generală, că trebuie să nu ne aruncăm în experimente cu final incert.
Cel mai bun preț este, poate că cel mai mic. Până la urmă ce este important este să ca în România consumatorul să-și păstreze puterea de cumpărare și să contribuim prin metodele pe care sperăm că le vom găsi la reducerea inflației, tendință care deja se manifestă și să nu bulversăm, să nu producem dezechilibre pe întreg lanțul comercial, care ulterior ar produce efecte negative în piață și pentru consumatori", a spus George Bădescu, directorul executiv al Asociației Marilor Rețele Comerciale din România.