Vânzările de mașini noi au crescut cu aproape 8% faţă de anul trecut, arată cifrele oficiale, în perioada ianuarie - septembrie.
De la 88 de mii de unități anul trecut la peste 95 de mii anul acesta. Topul vânzărilor este condus de Dacia, peste 27.000 de bucăți.
Urmează la mare distanță Toyota Hyundai Ford Skoda şi Volkswagen, între 6 mii si 8 mii de unități. În top 10 mai apar Renault, Peugeot, Mercedes și Kia.
Vânzările ar fi fost şi mai mari, dacă pe piaţă erau mai multe modele noi, spun dealerii auto.
Criză fără precedent în industria auto
Pandemia care a închis fabrici din întreaga lume şi criza semiconductorilor de anul acesta au făcut ca termenele de livrare să fie mai mari ca niciodată.
"Termenele de livrare pentru aproape orice fel de marca şi model variază între un an şi doi ani", spune Andrei Dumitrescu, dealer auto
"Pentru unele modele, nici măcar nu există un termen oficial de livrare, pentru că atât de complicată este problema microcipurilor şi problema logistică încât orice termen avansat este doar o estimare", spune Adrian Mitrea, analist al pieţei auto
Şi pentru o maşină Dacia, clientul poate aştepta câteva luni până să o poată conduce.
"Dacă ar fi să iau un exemplu, să vorbim despre Duster sau Sandero Stepway, un client care-şi configurează acum o maşină poate să o primească în una, două luni. Apoi, dacă vorbim de Logan, termenele de livrare ar fi undeva un 3-4 luni, pentru Logan şi Jogger", spune Dana Copaciu, brand manager Dacia
Consecinţa acestui fenomen este că preţurile ar putea creşte în lunile următoare. Cât despre eventuale reduceri...
"A crescut interesul pentru mașinile asiatice"
"În momentul de faţă nimeni nu mai pomenește de discount. Clienții acceptă orice culoare, orice configurație, orice model", spune Andrei Dumitrescu, dealer auto
Faţă de anul trecut, românii au cumpărat cu 8 la sută mai multe maşini noi şi cu 20 la sută mai puține maşini second hand.
"A crescut foarte mult interesul românilor pentru SUV-uri cu tracțiune integrală. A crescut interesul pentru mașinile asiatice", spune Daniela Marin, director vânzări reprezentanță auto
Atenție şi la clauzele din contracte. O maşină care acum are un preţ s-ar putea scumpi cu 10-15 la sută, dacă livrarea este anul viitor.