Fenomenul are o importanță aparte, în contextul în care creșterea economică a țării noastre este bazată în principal pe consum. Însă, confruntați cu succesiunea de crize din ultimii ani și cu inflația încă mare, tot mai mulți români se îndreaptă, cu precădere, către produsele alimentare cele mai ieftine.
Pentru că nici asta nu le salvează prea mult veniturile, ei se văd nevoiți să mai elimine produse din coșul de bază, pentru că, pur și simplu, nu și le mai pot permite.
În datele comercianților, scăderea consumului înseamnă o scădere de aproximativ 100 de milioane de lei lunar, adică 20 de milioane de euro mai puțin la fiecare 30 de zile.
Situația durează de aproximativ 4 - 5 luni, relatează Antena 3 CNN.
În martie, cifra de afaceri din vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun fost de 12,4 miliarde de lei.
În luna aprilie, această valoare a scăzut abrupt, cu 800 de milioane, la 11,6 miliarde de lei.
În mai, indicatorul a coborât la 11,5 miliarde iar în iunie s-a dus sub 11,4 miliarde.
Dincolo de contribuția tot mai mică la PIB, mulți economiști arată că efectele scăderii consumului s-ar traduce, pentru populație, în prețuri mai mari la raft.
Chiar dacă pare paradoxal, companiile forțează scoaterea de profit prin prețuri mai mari în condițiile scăderii volumului de marfă vândută.
O altă evoluție posibilă este menținerea prețurilor actuale, deja mari, și scăderea cantității produselor disponibile.