Blocaj uriaş cu nave în Marea Neagră.
Este cea mai mare criză din istoria României.
Cauzele sunt multe: lipsa piloţilor care ar trebuie să treacă navele prin calul Sulina până la capcitatea porturilor de destinaţie care este cu mult depăşită.
Sunt echipaje în largul Mării Nege care nu mai au provizii de apă sau mâncare decât pentru câteva zile.
Piloţii spun că unele nave ar putea rămâne în larg şi până la iarnă
La bordul uneia dintre cele mai puternice nave de patrulare ale Poliţiei de Frontieră, o echipă News Hour with CNN a ajuns să filmeze în largul mării negre.
O mare blocată de nave. Nimeni nu a mai trăit sau văzut vreodată o astfel de criză în Marea Neagră.
"Am ieşit în largul Marii Negre pentru a vă arăta care este situaţia acestor nave blocate. Vorbim despre 120 de nave care au cereale sau motorină. De jur împrejur sunt blocate în Marea Neagră pe porţiuni de zeci de km.
Aşteaptă în medie 15 zile pentru a intra în canalul Sulina. Însă, au fost cazuri în care astfel de nave au aşteptat între 30 şi 45 de zile pentru a intra pe acest canal, a spus Gina Vacariu, senior editor Antena 3.
Piloţii care ar trebui să ducă navele cu cereale sau motorină prin canalul Sulina spre porturile dunărene de la noi, din Ucraina sau Republica Moldova sunt prea puţini.
În medie, doar 7-8 nave tranzitează canalul zilnic. Aceasta este capacitatea noastră. Pe de altă parte, nici porturile de destinaţie nu fac faţă.
În fiecare zi, tot mai multe nave se strâng în larg, ca într-o pâlnie
Comandantul Dumitru Jurcă şi echipajul său ies în larg aproape zilnic cu una dintre cele mai puternice nave pe care le are Poliţia de Frontieră.
"Canalul Bâstroe este închis, toate porturile ucrainene de la marea Neagră sunt închise, şi atunci operatorii încearcă să redirecţioneze toate navele către porturile fluviale ucrainene, pe canalul Sulina. Noi, din punct de vedere al Poliţiei de Frontieră, nu am atins capacitatea maximă de a controla navele la intrare. Primul monitor este harta electronică şi absolut toate acele mici simboluri reprezintă semnătura electronică a fiecărei nave", a declarat comisar Dumitru Jurcă, comandant navă.
Sunăm un alt comandant al unei nave cu cereale.
Este blocat cu tot cu echipaj în larg de 30 de zile, iar apă mai are pentru 3-4 zile.
Şi unele vapoare ar putea să rămână blocate şi la iarnă sau chiar şi anul viitor. Nimeni nu a fost pregătit pentru aşa ceva.
Navele care au totuşi norocul să treacă prin canal sunt amplu verificate
"După finalizarea acostării, prima dată la bordul navei urcă medicul. După ce se stabileşte că echipajul este sănătos urcă la bord echipa de control formată din formată din reprezentanţi ai Poliţiei de Frontieră, ai căpităniei portului şi biroului vamal", a precizat Marian Stanciu, adjunct al şefului grupului de nave Sulina.
După izbunirea războiului, porturile martime s-au închis. Acum, Ucraina încearcă să exporte mâncare sau alte mărfuri în valoare de 47 de miliarde de dolari prin porturile dunărene. Blocajul din Marea Neagră ar putea aduce foamete pentru multe popoare din Egipt sau Africa, dependente de cerealele ucrainene.