Primul scenariu
Blue Air dorește să își mute toate operațiunile către o altă companie, respectiv AirConnect, și ar face acest lucru cu evitarea plății datoriilor pe care le are și chiar a despăgubirilor către pasageri.
În acest caz sunt și mai multe fapte menite oarecum să confirme. Concret, Blue Air deja începuse transferul de operațiuni către cealaltă companie. Apoi tot Blue Air intră în procesul de concordat preventiv. Acest proces este un fel de supraveghere înaintea insolvenței. Dar statul are 2 reprezentanți de la Ministerul Transporturilor și de la finanțe, care supraveghează compania Blue Air.
Deci, situația, cel puțin teoretic, este știută de multă vreme la nivel înalt, chiar.
Al doilea scenariu
Statul știe de multă vreme de problemele de la Blue Air, dar intervine doar așa cum a făcut-o ieri respectiv prin blocarea conturi conturilor, tocmai pentru a favoriza companii concurente din străinătate. Tot mai multe voci din domeniu, susțin aceste lucruri.
Răzvan Pascu, consultant în marketing turistic a explicat, la News Hour with CNN, în care dintre aceste ipoteze crede mai mult:
"Eu la mine pe rețelele sociale am lansat prima ipoteză. Eu cred foarte mult în această ipoteză. Evident, procurorii cred că ar trebui să intre pe caz și să verifice dacă lucrurile acestea sunt adevărate sau nu sau, dar sunt foarte multe coincidențe care s-au întâmplat.
Compania Blue Air a anunțat că suspendă toate zborurile până pe data de 12 septembrie. De asemenea, a trimis un alt comunicat și spune că a semnat un acord de codeshare cu o altă companie, care este o companie, atenție, nou înființată de câteva luni de zile, are un singur avion și acela este un ATR de 68 de locuri. (...)
Iar când tu dai acces unei companii noi la rutele tale de codeshare, înseamnă că aceea compania nu se mai chinuie să obțină toate sloturile de pe aeroport, despre care vorbea și ministru Grindeanu mai devreme. Nu mai face nimic. Știți cât de greu e de obținut un slot pe aeroporturile din Irlanda? E aproape imposibil, oricâți bani ai plăti. Deci, în felul acesta, o companie care are un singur avion și ăla un ATR, o companie care a fost fondată lunile trecute și o companie, culmea, în care unul dintre directori este un fost director de la Blue Air, primește toate aceste beneficii și, mai mult decât atât, Blue Air este și membru membru IATA. Înseamnă că nu sunt multe companii în lume, sunt vreo 300 și ceva care sunt membre IATA. (...)
Sunt niște lucruri pe care oamenii obișnuiți nu le cunosc, dar oamenii din turism le știu. Și atunci evident că îți pui aceste semne de întrebare. E foarte simplu, chiar dacă compania nouă nu are avioane, ea poate să închirieze printr-un sistem, face leasing de aeronavă plus echipaj și închiriază de la orice companie, inclusiv Blue Air. Deci poate închiria de oriunde. Și nu m-ar surprinde ca de săptămâna viitoare să vedem avioanele Blue Air că zboară din nou, dar de data asta operată de AirConnect", a spus Răzvan Pascu.
Întrenbat cine beneficiază de tot acest haos, Pascu a răspuns:
"Nimeni nu beneficiază. Suntem cu toții niște proști, și noi, statul român și noi turiștii. Procedura asta de concordat preventiv e din anul 2020 Eu consider că trebuia să știe orice turist care a cumpărat bilete.
Deci, dacă ai cumpărat, ai cumpărat pe cont propriu, ai văzut o ofertă bună și te-ai bucurat de ea. Dar tu trebuia să știi în ce situație e compania și mai ales angajații, că eu pe ei mai degrabă îi plâng. Gândiți-vă că sunt piloți, însoțitori de zbor și oamenii aia din aeroport pe care acum toată lumea se duce și țipă la ei și îi înjură și săraci n-au nicio vină. Deci toată lumea pierde din povestea asta".
Administrația Fondului pentru Mediu a deblocat conturile companiei Blue Air
Administrația Fondului pentru Mediu a decis suspendarea popririi asupra disponibilităților bănești ale companiei Blue Air Aviation S.A și stabilirea unui grafic pe 12 luni pentru achitarea creanței.
„În urma solicitării transmise în dimineața zilei de 7 septembrie 2022, de eșalonare la plată a obligațiilor restante la Fondul pentru Mediu și a transmiterii documentației necesare pentru începerea procedurii de eșalonare, în conformitate cu prevederile Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, Administrația Fondului pentru Mediu a decis suspendarea popririi asupra disponibilităților bănești ale companiei Blue Air Aviation S.A și stabilirea unui grafic pe 12 luni pentru achitarea creanței”, transmite AFM.
Administrația Fondului de Mediu precizează etapele prin care s-a ajuns la măsura popririi conturilor companiei Blue Air Aviation S.A.
Cu toare că AFM a deblocat conturile Blue Air, zborurile companiei nu vor fi reluate de astăzi.
Mai multe detalii, AICI.