SBU a avertizat că vor urma și alte atacuri de acest fel.
Este pentru prima dată când acest serviciu secret ucrainean revendică în mod deschis responsabilitatea pentru operațiunea din 17 iulie 2023.
Atacul a provocat pagube însemnate pe podul rutier și, potrivit oficialilor ruși, s-a soldat cu uciderea a doi civili.
A fost al doilea atac asupra acestei căi rutiere și feroviare vitale pentru Rusia și a demonstrat cât de greu de apărat este singura legătură peste mare a Rusiei cu peninsula.
Podul Kerci a fost inaugurat cu fast de președintele rus Vladimir Putin în 2018 și a devenit un simbol sinonim cu dorința liderului rus de a captura Ucraina și de a o lega de Rusia pentru totdeauna.
Ce spune SBU despre operațiunea din 17 iulie 2023
Șeful SBU, Vasil Maliuk, a declarat pentru CNN că drona folosită, numită "Sea Baby" ("Copilul mării", foto principală, n.r.), a fost rezultatul a luni de eforturi care au început imediat după invazie.
"Dronele la suprafața mării reprezintă o invenție unică a Serviciului de Securitate al Ucrainei. Niciuna dintre companiile private nu este implicată. Cu ajutorul acestor drone, am efectuat recent o lovitură reușită asupra podului din Crimeea, asupra navei ruse de război Olenegorski Gornak și a petrolierului SIG", a spus el.
Ultima țintă indicată de Maliuk, petrolierul SIG, a fost lovit în timp ce naviga pe Marea Neagră. Ucrainenii susțin că această navă transporta combustibil pentru armata rusă.
Lovitura asupra navei de desant Olenegorski Gorniak, care se afla în portul la Marea Neagră Novorossiisk, a demonstrat, de asemenea, că forțele ucrainene pot lovi cu drone marine ținte la o distanță mai mare decât se anticipa.
SBU a furnizat CNN o înregistrare video a atacului din iulie.
Înregistrarea arată ecranul pilotului în momentele dinainte impactului în urma căruia drona "Sea Baby" a proiectat aproximativ 850 de kilograme de explozibil asupra unuia dintre pilonii de susținere ai podului Kerci.
SBU a furnizat, de asemenea, CNN alte două înregistrări video care au surprins momentul impactului asupra secțiunii rutiere a podului și, respectiv, explozia care a avariat secțiunea feroviară după aproximativ cinci minute, din direcția opusă.
Ucraina nu a revendicat imediat loviturile asupra podului Kerci
Ucraina a fost inițial evazivă în legătură cu atacurile, confirmându-și implicarea prin declarații din surse anonime și prin referiri vagi la "obiecte plutitoare neidentificate".
Revendicarea oficialului SBU, la multe săptămâni de la lovitură, este o amenințare la adresa Moscovei cu privire la capabilitățile dronelor marine ucrainene, notează CNN.
"Lucrăm la o serie de noi operațiuni interesante, inclusiv în apele Mării Negre. Vă promit că va fi interesant, mai ales pentru inamicii noștri", a declarat Vasil Maliuk, precizând că lovitura din 17 iulie a necesitat luni de pregătire.
Oficialul SBU a dezvăluit că operațiunea a fost executată în cooperare cu marina militară ucraineană, din partea căreia responsabil a fost viceamiralul Oleksii Neijpapa.
"În etapa finală a pregătirii, nici măcar nu ne puteam gândi la somn sau mâncare. Eram complet concentrați pe operațiune. Ultimele zile au fost destul de tensionate. Când a avut loc explozia, am fost foarte fericiți și ne-am felicitat unii pe alții. A fost un moment foarte emoționant pentru noi toți și pentru victoria noastră, care va veni, cu siguranță, în curând", a spus Vasil Maliuk, conform CNN.
El a revendicat, de asemenea, responsabilitatea SBU pentru primul atac ucrainean asupra podului, la 8 octombrie 2022, dar a refuzat să ofere detalii.
Circumstanțele acelui atac, executat aparent cu un camion încărcat cu explozibil care se deplasa pe pod, rămân, deocamdată, neclare.
Foto principală și galerie: capturi din înregistrările video cu atacurile executate de SBU cu drone marine asupra podului Kerci și a țintelor din portul rusesc la Marea Neagră Novorossiisk