Este ora 03:00 dimineaţa, pe 14 decembrie 2022, în mijlocul Canalului Mânecii. Un pescar a reperat mai multe persoane în apă şi încearcă să le scoată la suprafaţă.
“Era întuneric, beznă totală. Era o noapte foarte rece, minus un grad, minus două grade, şi se auzeau multe ţipete”, spune acesta.
În total, au salvat 31 de persoane de pe vasul care se scufunda, inclusiv doi băieţi afgani de doar 12 şi 13 ani.
„Aceasta nu este o zonă în care pescuim foarte mult. Şi dacă nu am fi fost acolo, fiecare dintre ei s-ar fi înecat probabil”, precizează pescarul.
Autorităţile britanice sosesc mai târziu şi salvează alte opt persoane. Patru mor în ceea ce devine cea mai gravă tragedie cu migranţi în Canalul Mânecii în acel an.
Dar oficialii fuseseră informaţi despre incident cu aproape o oră mai devreme.
„Vă rugăm să ne ajutaţi! Avem copii şi familie în barcă. Vă rog, suntem în apă!”, se aude pe apelul dat de migranţi.
Cu puţin înainte de ora 02:00 dimineaţa, ambarcaţiunea şansase un apel de urgenţă aici către Utopia 56, o organizaţie caritabilă franceză pentru migranţi, care l-a transmis autorităţilor franceze şi britanice.
Paza de coastă franceză spune că ambarcaţiunea este nedetectabilă pe radarele de navigaţie, dar estimează că va trece în scurt timp în apele britanice.
CNN a descoperit că, la momentul incidentului, guvernul britanic a plătit scump tehnologie AI, concepută pentru a depista aceste ambarcaţiuni.
Ştiind că nava va intra în curând pe teritoriul lor şi că există oameni care îngheaţă în apă, inclusiv copii, ar fi putut trimite acest lucru: o dronă Tekever AR5, concepută pentru a detecta bărci mici şi capabilă să desfăşoare o plută de salvare. Este licenţiată de guvernul britanic. Chiar şi premierul britanic s-a mândrit s-o arate.
CNN a stabilit că a zburat deasupra aceleiaşi zone în care a fost lansat apelul de ajutor în mai multe călătorii anterioare. A zburat chiar şi cu o zi înainte şi după incident, dar nu în orele în care nava se scufunda.
În schimb, a fost nevoie de mai mult de o oră pentru ca prima barcă de salvare din Marea Britanie să ajungă, timp în care un echipaj de pescari i-a salvat pe majoritatea celor aflaţi la bord.
Această tehnică face parte dintr-o campanie de descurajare şi ostilitate din partea guvernului faţă de cei care încearcă să ajungă pe coastele britanice.
Milioane de lire sterline au fost cheltuite pe camere cu inteligenţă artificială antrenate să găsească bărci pneumatice, unele capabile să vadă dincolo de apele britanice, drone cu abilităţi de identificare automată.
Şi, în timp ce companiile îşi laudă capacităţile de salvare a vieţilor, imaginile filmate de aceste drone sunt folosite şi pentru a-i identifica pe cei care conduc ambarcaţiunile şi a-i urmări în justiţie pentru trafic de persoane.
Un nou proiect de lege va merge chiar mai departe, incriminând pe oricine caută azil în Marea Britanie în acest mod.
„Da, tehnologia ar putea fi foarte uşor folosită pentru căutare şi salvare, pentru a găsi mai repede ambarcaţiunile, pentru a preveni aceste dezastre îngrozitoare. Dar, din păcate, realitatea de pe teren este invers. Ajută actorii puternici să îşi poată întări graniţele, să îngreuneze venirea oamenilor şi, din nou, să folosească supravegherea în acest tip de scopuri”, a declarat Petra Molnar, avocat pentru drepturile omului.
Şi urmează o tendinţă globală de digitalizare a securităţii frontierelor.
Aceleaşi turnuri Century Towers realizate de start-up-ul american de tehnologie Anduril, care supraveghează graniţa dintre SUA şi Mexic, au fost recent instalate de-a lungul coastei britanice, pentru a identifica şi urmări ambarcaţiunile. O altă companie este Sirius Insight AI, a cărei tehnologie este disponibilă şi în Marea Britanie.
Autorităţile au insistat asupra faptului că tehnologia lor este folosită pentru salvarea de vieţi, dar nu au vrut să vorbească despre modul în care guvernul o foloseşte.
Ministerul de Interne a refuzat să comenteze incidentul din 14 decembrie. Ca răspuns la o cerere de libertate de informare depusă de CNN, forţele de frontieră britanice au declarat că „dezvăluirea capacităţii tehnologice ar putea ajuta infractorii care facilitează traversările şi ar putea creşte riscul pentru viaţa pe mare”.
Paza de coastă a refuzat să comenteze, invocând o anchetă în curs de desfăşurare privind incidentul şi un proces în curs de desfăşurare pentru urmărirea penală a presupusului şofer al ambarcaţiunii.