Nouă lege pentru plafonarea prețurilor la energia electrică a creat haos în rândul românilor. Sunt sute mii de oameni vor fi nevoiți să depună declarații pe proprie răspundere și cererile necesare pentru a beneficia de facturi plafonate, iar ANRE susține că ele pot fi depuse atât fizic, cât și online.
Ion Lungu, președinte al Asociației Furnizorilor de Energie Electrică, a explicat, la Antena 3 CNN, cine trebuie să depună aceste cereri şi declarații, cum se completează formularele şi ce se întâmplă dacă ele nu sunt depuse.
"În conformitate cu legea de aprobare a ordonanței 119, sunt două categorii de consumatori.
O primă categorie, care cuprinde, de fapt, trei alte, să zicem, sub-categorii, se referă la:
- consumatorii care sunt au îngrijire cel puțin 3 copii, cu vârste până la 18 sau 26 de ani dacă au facturi.
- o altă categorie sunt cele monoparentale
- cei care folosesc echipamente de uz medical absolut necesare funcționării și sănătății.
Aceste trei categorii, conform legii, sunt obligate să depună acea declarație pe proprie răspundere.
Declarația pe proprie răspundere se depune la furnizorul dumneavoastră, deci nu se depune la ANRE sau la altcineva. Se depune la furnizor. Este important de reținut că legea prevede că se aplică tariful mic doar dacă această declarație este depusă.
Furnizorul are pe toate facturile toate adresele. Există posibilitatea de transmitere în primul rând online, care este cea mai ușoară. Se descarcă modelul de declarație. Dar nu este vorba de toată lumea. Atenție, este vorba de cineva care se încadrează în una din cele trei categorii", a spus Ion Lungu, președintele Asociației Furnizorilor de Energie Electrică.
- Ce se întâmplă dacă nu depun cererea?
"Depinde, dacă consumul este până în 100 de kilowați oră vor plăti la 68 de bani, dacă este până în 255 kilowați oră se va plăti 80 de bani, sau dacă este mai mare de 255 kilowați oră pe lună vor plăti la 1,3 lei. Este de reținut că tariful maxim care se aplică este 1.3 lei pe kilowatt de oră.
- Ce fac cei care nu se încadrează în cele 3 categorii de consumatori?
A doua categorie se referă la persoanele care au domiciliul diferit de reședință, deci diferit de locul de consum sau au mai multe locuințe.
În această situație, conform unei hotărâri la nivelul ANRE-ului, pentru că acest lucru nu era prevăzut în lege, din păcate, se merge pe următoarea soluție.
Dacă o persoană are o singură locuință și locuința unde consumă energia electrică coincide cu adresa din buletin, nu trebuie să facă absolut nimic.
Dacă însă adresa din buletin este diferită de locul unde se face consumul, atunci trebuie să facă o declarație ori cerere să arate că, de fapt, dânsul locuiește aici. De cele mai multe ori, probabil, că acest lucru există la furnizor și nu trebuie să facă nimic. Deci cei care au o singură locuință nu au practic nicio problemă.
Pentru cei care au mai multe locuinţe intervine următoarea situație. În cazul în care locuințele sunt la același furnizor, furnizorul are mai multe puncte de consum și se va aplica automat tariful mai mic la punctul de consum care coincide cu adresa din buletin", a explicat Ion Lungu, președinte al Asociației Furnizorilor de Energie Electrică
- Sunt pregătiți toți operatorii să-și comunice între ei date despre clienții lor, astfel încât să existe această corelare? E pregătit a ANRE să facă această gestiune comună acestor resurse?
"Sunt aici următoarele probleme. Furnizorul din București, spre exemplu, are în baza de date 2 lucruri esențiale: cod client în care un client care are 1, 2, 3 locuințe este luat în considerare o singură dată și se poate vedea cele 3 locuințe şi facturile cu totul după acest cod de client.
Deci, la un furnizor știm, sau cel puțin există această posibilitate să se știe, toate locuințele și atunci lucrurile se rezolvă.
Cea de-a doua problemă, dacă are o locuință în București, spre exemplu, și una în Brașov, este evident că nu se știe. Deci furnizorul din București îi va aplica tariful dacă are o singură locuință şi la fel va proceda și furnizorul din Brașov.
Astăzi, domnul vicepreședinte al ANRE a afirmat că în următoarea perioadă va fi operațională acea platformă de schimbare a furnizorului, în care au o bază de date la nivelul întregii țări și abia după ce va fi acea platformă funcțională vor putea să vadă dacă o persoană a beneficiat de tariful redus în două locuri din ţară", a mai spus Ion Lungu, președinte al Asociației Furnizorilor de Energie Electrică, în emisiunea În faţa naţiunii de la Antena 3 CNN.