Antena 3 CNN Emisiuni Exces de putere România bombardată: planul Guvernului de a salva ce a construit Ceaușescu

România bombardată: planul Guvernului de a salva ce a construit Ceaușescu

Dragoș Boța
2 minute de citit Publicat la 15:43 11 Noi 2023 Modificat la 15:43 11 Noi 2023

Cei 41 de kilometri de cale ferată de pe ruta Pitești – Vâlcele - Vâlcea ar scurta distanța dintre București și Sibiu cu 125 de kilometri.

Despre importanța strategică a drumului de fier care să lege Valea Argeșului de Valea Oltului s-a vorbit prima dată în 1862, în Camera Deputaților.

Discuțiile au continuat și după Primul Război Mondial, dar construcție efectivă a început în 1979. După 20 de ani, proiectul era aproape finalizat.

Viaducte impresionante, tuneluri gigantice, linia de cale ferată instalată pe un fir și pregătiri pentru dublarea capacității de transport.

Viaductul Topolog are o lungime de 1.440 de metri și o înălțime maximă de 50 de metri. Este cel mai mare din România, dar pe aici nu au trecut decât câteva trenuri de probă înainte de 1989.

La câteva sute de metri mai încolo, o altă minune inginerească zace nefolosită.

2.250 de metri are tunelul Gibei, finalizat în 1989. Odată, pe aici erau linii de cale ferată. Au fost scoase în anii `90 pe motiv că sunt neconforme. Au mai rămas doar betoanele și luminița de la capătul tunelului.

Cum s-a ajuns aici ne explică Ion Coman, unul dintre cei mai vechi angajați ai CFR, sub ochii căruia s-a prăbușit totul.

”Proiectul inițial a fost peste un miliard de lei. Nu s-a aprobat și au făcut niște de-astea ca să facă umplutură, ca să fie sub un miliard, ca să aprobe, cu gândul că pe parcurs se mai alocă niște bani și or să continue... Dar nu s-a mai făcut”, spune Ion Coman.

Din 1996, CFR a sistat lucrările la acest obiectiv strategic, lucrările efectuate intrând în conservare.

În 2000, compania de stat a încheiat un contract cu asocierea dintre compania italiană Secol și societatea americană Royal Inter Trade.

Acest contract ar fi trebuit să ducă la finalizarea proiectului, dar nu s-a întâmplat asta, deși statul chiar a plătit în 2003 un avans de 20,7 milioane de dolari.

Motivul oficial: elaborarea în primă fază de noi studii geologice și topografice necesare finalizării lucrărilor. În realitate, nu s-a întâmplat mai nimic.

În 2022, firma italiană a denunțat contractul și a cerut și despăgubiri de 50 de milioane de euro. Acum este pe rol un proces prin care statul român încearcă să recupereze zecile de milioane de dolari date avans acum aproape două decenii.

Proiectul rămâne pe lista de investiții prioritare a Guvernului României, estimarea fiind că mai are nevoie de peste 320 de milioane de euro pentru finalizarea lucrărilor.

”Finanțarea va afecta alocările bugetare pentru alte proiecte cuprinse în programul de investiții. Studiul de fezabilitate nu mai este de actualitate, motiv pentru care este necesară elaborarea unui studiu privind soluțiile de implementare a proiectului de cale ferată Vâlcea-Vâlcele, așa cum a fost comunicat către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii”, precizează Guvernul României.

Când și de unde vor veni banii este greu de spus. A recunoscut-o chiar și actualul ministru al Transporturilor, Sorin Grindeanu.

„Pe zona feroviară, ordinea marilor lucrări este cea dată în raport de finanțările care vin din fonduri europene. Așa se stabilește ordinea proiectelor, iar pe fonduri europene sunt anumite culoare europene. Cât privește linia Vâlcele-Râmnicu Vâlcea, în viitor ar putea fi reluate lucrările. Putem vorbi de dezvoltări ale infrastructurii de toate tipurile. Când anume, nu se poate ști, pentru că deocamdată, prioritatea sunt acele culoare europene”, a declarat Grindeanu.

Până atunci, pe viaductele-minune cresc copacii și moare speranța.

×
x close