Autorităţile chineze le-au spus constructorilor auto să oprească investiţiile mari în acele ţări europene care sprijină aplicarea de tarife vamale suplimentare la importurile de automobile electrice din China, o decizie care este posibil să creeze noi diviziuni în Europa, au declarat pentru Reuters două surse din apropierea acestui dosar.
Noi tarife, de până la 45,3%, au intrat miercuri în vigoare în Uniunea Europeană, la finalul unei anchete care a provocat diviziuni în blocul comunitar şi a declanşat represalii din partea Beijingului.
Cu prilejul unui vot care a avut loc la începutul acestei luni, zece state membre, inclusiv Franţa, Polonia şi Italia, au sprijinit introducerea de tarife suplimentare la importurile de vehicul electrice "Made in China", în timp ce alte cinci state membre, inclusiv Germania, s-au opus şi restul de 12 ţări s-au abţinut.
Într-un moment în care Beijingul continuă să negocieze cu Bruxelles-ul pentru găsirea unei soluţii alternative, constructorilor chinezi, inclusiv BYD, SAIC şi Geely, li s-a spus la o întâlnire organizată în data de 10 octombrie la sediul Ministerul Comerţului, că ar trebui să oprească investiţiile în active importante, precum uzine, în acele ţări care au sprijinit propunerea de introducere de tarife suplimentare, susţin sursele citate de Reuters. Mai mulţi constructori străini au participat şi ei la aceeaşi reuniune, la care participanţilor li s-a spus să fie prudenţi cu investiţiile lor în ţări care s-au abţinut de la vot şi au fost "încurajaţi" să investească în acele ţări care au votat împotriva tarifelor, au adăugat sursele care au dorit să îşi păstreze anonimatul.
Italia şi Franţa se numără printre ţările UE care au curtat constructorii chinezi pentru investiţii, dar totodată au tras un semnal de alarmă cu privire la riscul pe care îl reprezintă o avalanşă de automobile electrice chineze ieftine pentru constructorii europeni.
Grupul de stat SAIC, al doilea mare exportator chinez de automobile, urmează să aleagă locaţia pentru uzina sa europeană de automobile electrice şi, în paralel, are de gând să deschidă un centru european pentru componente în Franţa, pentru a veni în întâmpinarea cererii pentru automobilele sale marca MG.
De asemenea, Guvernul italian poartă discuţii cu Chery, cel mai mare exportator chinez de automobile, precum şi cu alţi constructori chinezi, inclusiv Dongfeng Motor, cu privire la posibile investiţii.
BYD construieşte o uzină în Ungaria, ţară care a votat împotriva tarifelor. Gigantul chinez din domeniul automobilelor electrice analizează posibilitatea de a-şi muta cartierul general european din Ţările de Jos în Ungaria, din cauza îngrijorărilor cu privire la costuri, au dezvăluit alte două surse din apropierea acestui dosar.
Potrivit Reuters, tot la reuniunea din 10 octombrie, constructorilor chinezi şi s-a comunicat că ar trebui să evite să poarte discuţii separate privind investiţiile cu guvernele europene, şi în schimb să facă eforturi pentru a purta negocierile colective.
Directiva Beijingului vine după un avertisment similar lansat în luna iulie, când Ministerul Comerţului i-a sfătuit pe constructorii auto să nu investească în ţări precum India şi Turcia, şi de asemenea să fie prudenţi cu investiţiile lor în Europa.