Antena 3 CNN Politică Ce se întâmplă cu metroul din Cluj-Napoca. Emil Boc: „Proiectul este în grafic, în toamnă sosesc cârtițele”

Ce se întâmplă cu metroul din Cluj-Napoca. Emil Boc: „Proiectul este în grafic, în toamnă sosesc cârtițele”

metro cluj
Metroul din Cluj-Napoca este prima linie de metrou din afara Bucureștiului și cel mai mare proiect de infrastructură de transport contractat până acum. Foto: Simulare/Facebook/Emil Boc
de R.K.    |    28 Aug 2024   •   12:28

Primarul liberal Emil Boc explică stadiul proiectului major privind realizarea metroului în municipiul Cluj Napoca, după ce premierul Marcel Ciolacu a afirmat că ar exista probleme cu finanțarea lucrărilor. „Primăria a parcurs toate procedurile legale licitației, validate de autoritățile statului român, contractul este în derulare și în toamnă sosesc cârtițele. (...) Proiectul are finanțarea asigurată. Contractul merge mai departe”, spune edilul. Proiectul este finanțat prin PNRR.

„Primăria are contract de finanțare semnat și își produce efectele. Primăria a parcurs toate procedurile legale licitației, validate de autoritățile statului român, contractul este în derulare și în toamnă sosesc cârtițele, așa cum este anunțat de multă vreme. Programul este în grafic de implementare, conform celui comunicat Ministerului Transporturilor. Finanțarea este asigurată, așa cum am spus, prin contractul existent. Lucrurile se întâmplă în fiecare zi”, a exlicat primarul Clujului, despre cel mai ambițios proiect de investiții.

Acesta a dat replica premierului Marcel Ciolacu, care se temea de întârzierea lucrărilor la metrou și, prin urmare, de asigurarea finanțării din PNRR. 

„Se lucrează la devierea utilităților pentru metrou, pe tronsonul Cluj-Florești, la conducte mari de gaz, de la rețele electrice, Transelectrica, de la pregătirea infrastructurii, pentru ca, pe de o parte, TBM-ul acesta care intră să lucreze în subteran, aceste cârtițe trebuie să aibă traseul asigurat. Trebuie eliberate niște amplasamente. Descoperirile s-au făcut, dar trebuie eliberate  niște amplasamente în Florești, pentru ca lucrurile să se întâmple când sosesc cârtițele și sunt în grafic din perspectiva aceasta lucrările”, a explicat Emil Boc.

În toamnă sunt programate săpăturile pentru metroul de la Cluj-Napoca, cu așa-numitele cârtițe care vor executa aceste lucrări. Aceasta este prima linie de metrou din afara Bucureștiului și cel mai mare proiect de infrastructură de transport contractat până acum, 1,8 miliarde de euro. Alocarea din PNRR este de 300 de milioane de euro.

„Construcția unei linii de metrou ușor, cu 19 stații subterane în tehnologie „rail” șină de cale ferată, cu o capacitate transport nominală/maximă la interval de 90 sec: 15.200/21.600 pasageri / oră și sens (40 trenuri / oră și sens) și un depou suprateran. Cluj Napoca este al doilea oraş din România după numărul de locuitori, iar valorile de circulaţie pe DN 1 Floreşti – Cluj Napoca sunt comparabile cu cele de pe DN 1 Otopeni – Bucureşti (şosea cu 6 benzi)”, se arată în Nota de Fundamentare a proiectului.

Etapa de proiectare a primei magistrale de metrou din afara Bucureștiului a început la 1 septembrie 2023. Guvernul a aprobat despăgubiri-record de 283 milioane lei pentru proprietarii care vor fi expropriați la finalul anului 2023. 

Anulată de mai multe ori din lipsă de oferte și o dată după ce s-a primi o ofertă neconformă (de la Egis), licitația pentru supervizarea lucrărilor la Magistrala de Metrou M 1 Cluj Napoca, un contract de peste 200 de milioane lei, cel mai mare contract de consultanță din transporturi a fost atribuit la finalul lunii mai 2024.

Săptămâna trecută, premierul Marcel Ciolacu, spunea că sunt probleme cu alocarea banilor din PNRR. Același lucru era susținut și de ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.

„S-a făcut licitație, niște indicatori tehnico economici, nu s-a înscris nimeni, s-au refăcut indicatorii tehnico – economici și s-a făcut o nouă licitație. Noii indicatori au uitat să-i încarce în registrul european. De asta s-a blocat proiectul. Ce au spus cei de la Comisie? Că nu îi interesează, trebuia încărcat. Nu se mai poate face prin PNRR. O să fie asigurată finanțarea prin Program Operațional Transport. Doar se schimba sursa de finanțare”, spunea Grindeanu.

 

×
Citește mai multe din Politică
» Vezi toate știrile din Politică
Cele mai noi știri
Parteneri
x close