România a avut peste 3.000 de kilometri de autostradă. Sună ştiinţifico-fantastic, dar e real. E drept, pe hârtie. Jurnaliştii de la
The Economist scriu că proiectele lui Nicolae Ceauşescu vorbeau despre mii de kilometri de străzi rapide. Ivona Roşu ne spune mai multe.
România e prezentată ca un exemplu perfect de proiect ratat. Jurnaliştii vorbesc despre cei 3 mii de kilometri de autostradă pe care Ceauşescu vroia să îi construiască. De proiect s-a ales praful. În realitate, numai o zecime s-a şi construit.
În comparaţie, Ungaria, cu o suprafaţă de peste două ori mai mică decât România, are 1.100 de kilometri de autostradă.
Nici calea ferată nu este într-o stare mai bună. Trenurile nu depăşesc 60 de kilometri pe oră, mai încet decât atunci când au fost construite liniile. Un raport al Forumului Economic Mondial plasează România pe poziţia a 134-a din 139 de state după calitatea drumurilor. În 2011 încă 21 de kilometri din Autostrada Soarelui au fost finalizaţi.
Lucrările la cei 255 de kilometri de autostradă au început însă cu 30 de ani în urmă şi segmentele dificile au fost finalizate înainte de 1989. Nici la "Autostrada Transilvania" nu ne descurcăm mai bine. După 7 ani de discuţii şi lucrări întrerupte, gigantul american Bechtel va construi încă 60 de kilometri de autostradă, la un preţ de 3,8 miliarde de euro. Restul se va licita.
Am putea fi ajutaţi de Uniunea Europeană, dar nu ştim să accesăm fonduri. Statisticile oficiale arată că proiectele din transport au reuşit să atragă, până în iulie, doar 2,87% din sumele alocate.