Şoferii nu vor plăti taxă de trecere la podul de la Brăila în primii cinci ani, spune Ionel Scrioşteanu, secretarul de stat în Ministerul Transporturilor.
"Despre noul pod, care nu doar traversează fluviul, ci leagă România peste Dunăre
Joi, 6 iulie (...), vom da în trafic Podul suspendat peste Dunăre de la Brăila/Galaţi - Tulcea, acesta fiind cel mai mare pod suspendat construit vreodată în România, al treilea ca dimensiune din Europa şi ultimul pod peste Dunăre înainte de vărsarea în Marea Neagră.
Vă prezint un rezumat al volumului de lucrări realizate, dar și alte informații despre acest obiectiv de investiții:
- lungimea totală a podului este de 1974,3 metri;
- înălțimea turnurilor este de aproximativ 193 metri de la partea superioară a fundației;
- podul are 3 deschideri: o deschidere principală (1120 m) și două deschideri laterale de 489,6 metri pe malul brăilean și de 364,6 metri pe malul tulcean;
- tablierul metalic cântărește 20.860 tone, iar segmentele acestuia au fost madeinRo la șantierul naval Brăila, cu tablă de la Complexul Siderurgic din Galați;
- pentru întinderea cablurilor principale, s-a folosit o procedură în premieră pentru România: s-au folosit fire de cablu de cca 5,44 mm, care au format pachete de câte 544 fire, iar toroanele, în număr de 16, au format, ulterior, cablul principal. Au o lungime de 81.000 de kilometri, ccea ce înseamnă că ar putea înconjura Pământul de două ori
- turnarea celor 4 piloni s-a făcut în sistem continuu, iar mecanismul de cofrare glisant a fost ?????? ???? ????? și au fost realizați aproximativ 2 metri la fiecare 24h;
- cei 4 piloni principali ai podului sunt goi pe interior și sunt dotați cu lifturi și scări de acces pentru mentenanță;
- rosturile de dilatare au fost comandate și produse special pentru acest pod și asigură: +/- 1 metru pe malul brăilean și +/- 1.26 metri pe malul tulcean;
- pentru construcția podului, s-au folosit 200.000 m3 beton armat, 25.000 tone oțel beton, 6.700 tone oțel pentru cele 2 cabluri principale, 8.600 metri coloane forate;
- 14.000 tone asfalt au fost așternute doar pe pod;
- pentru execuția drumurilor, s-au folosit 1.4 mil. m3 umpluturi, 280.500 m3 material granular, 97.000 m3 beton armat, 6.500 tone oțel beton, 17.000 metri coloane forate;
- suprafața asfaltată a drumurilor este de 312.130 m2;
- lungimea totală a drumurilor (inclusiv podul) este de 23,413 km și cuprinde două secțiuni: drumul principal Brăila - Jijila, cu o lungime 19,095 km și drumul de legătură cu DN22 Smârdan - Măcin, în lungime de 4,328 km, după cum urmează:
1. Drumul principal Brăila-Jijila (Etapa I) are o lungime de 19 km si este prevăzut cu două benzi de circulație pe sens, benzi de încadrare, acostamente, zona mediană și zona de parapete
2. Drumul de legătură cu DN22 Smârdan-Măcin (Etapa 2) are o lungime de 4,3 km şi este prevăzut cu o bandă de circulație pe sens. Drumul de legătură urmează să pornească de la km 7+940 al drumului principal (Brăila-Jijila) și se va intersecta cu DN22 Smârdan-Măcin
Principalele lucrări prevăzute în cadrul contractului:
- Podul suspendat peste Dunăre
- 2 viaducte de acces
- 1 viaduct peste calea ferată
- 23,4 km lucrări rutiere (drumuri)
- 35 poduri, pasaje și structuri minore
- 86 podețe
- 9 noduri rutiere și sensuri giratorii
- 1 Centru de Întreținere și Coordonare
- 1 stație de taxare
Mai mult:
- este proiectat să aibă o durata de viața de 120 de ani
- are un centru de monitorizare și control care va înregistra permanent starea podului, prin cei 50 de senzori instalaţi pe pod în punctele esenţiale
- pentru această structură, s-a efectuat cel mai complex și avansat proiect de testare a unui pod din România;
- la acest pod, va funcționa un sistem de dezumidificare a tuturor ansamblurilor podului, inclusiv a tablierului metalic și a cablurilor. Cablurile sunt izolate pe exterior cu o protecție care asigură etanșeitatea, iar aerul din interior va fi permanent dezumidificat și monitorizat, astfel încât să se asigure un mediu anticoroziv;
- pentru a asigura durabilitate și protecție anticorozivă ridicată, tablierul metalic este, de asemenea, dezumidificat în interior, anumite rigidizări longitudinale fiind utilizate drept canale pentru distribuția aerului dezumidificat în spațiul intern al tablierului, iar un sistem de senzori va monitoriza asigurarea păstrării stării de umezeală din casetă sub nivelurile ce provoacă oxidarea. Se va menţine o umiditate relativă sub 40% pentru a nu exista coroziune şi pentru a permite circulaţia pe pod în siguranţă, în oorice anotimp
- podul este prevăzut cu trotuare, însă acestea vor fi folosite strict pentru mentenanța acestuia, nu vor fi deschise circulației pietonale publice;
- nu se plăteşte taxa de trecere a podului în primii cinci ani
Valoarea inițială a proiectului este de 1.995.932.260 RON, fără TVA, finanțat din fonduri externe nerambursabile, iar constructorul este Asocierea Astaldi S.P.A. - IHI Infrastructure System Co. Ltd.
În prima etapă, traficul rutier va fi deschis pe relația parțială, cu descărcare în județul Tulcea pe drumul până la Măcin (etapa I), urmând ulterior ca varianta până la Jijila (etapa II) să fie finalizată cât mai repede.
La puțin timp de la preluarea mandatului de Secretar de Stat, în data de 24 februarie 2020, am efectuat prima vizită pe acest şantier și am coborât 40 metri în pământ, unde se lucra la radierul primului bloc de ancoraj.
De atunci, am coordonat și m-am implicat permanent în evoluția lucrărilor și mă bucur că am făcut echipă cu colegii din minister şi CNAIR, dar şi cu antreprenorul şi ceilalţi factori implicaţi, ajungând astfel la punctul în care acest obiectiv major al României va fi dat în trafic.
Hai, România, hai că se poate!", a scris secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Ionel Scrioşteanu, joi, pe pagina de Facebook.
?????? ???? ???, ???? ?? ???? ??????????? ???????, ?? ????? ??????? ????? ?????? ?????, ?? ?????, ???????? ?? ???...
Publicată de Irinel Ionel Scriosteanu pe Miercuri, 5 iulie 2023