Antena 3 CNN Economic Situațiile în care românii nu își primesc garanția pentru sticlele reciclate

Situațiile în care românii nu își primesc garanția pentru sticlele reciclate

Laura Dinu
3 minute de citit Publicat la 20:00 28 Mai 2024 Modificat la 20:00 28 Mai 2024
Getty Images / pinglabel
Situațiile în care românii nu își primesc garanția pentru sticlele recilate Sursa foto: Getty Images / pinglabel

Reciclarea sticlelor de plastic are numeroase avantaje pentru mediu, economie și dar și pentru sănătatea publică. Prin adoptarea unor practici de reciclare eficiente, putem contribui semnificativ la un viitor mai curat și mai sustenabil.

Acesta este și motivul pentru care hypermarket-urile se întrec, în ultima perioadă, în oferte pentru sticlele reciclate, astfel încât multe dintre acestea oferă mai mult de 0,5 lei atât cât este garanția.

În acest moment, potrivit legii, la fiecare achiziție de sticlă de plastic, doză de aluminiu sau sticlă de sticlă din orice magazin, se plătește o garanție de 50 de bani, exclusiv pentru produsele ce poartă logo-ul SGR.

Situațiile în care românii nu își pot recupera garanția pentru ambalajele reciclate

Potrivit reprezentanților RetuRo, există și situații în care românii nu își pot recupera garanția pentru ambalajele reciclate. Mai exact, aceasta nu va fi restituită către consumatori sau utilizatorii finali, iar operatorii punctelor de returnare nu vor avea obligația de a prelua ambalajul în cadrul acestora, dacă ambalajul returnat:

  • nu are aplicat marcajul care indică apartenenţa la SGR, respectiv simbolul reprezentativ şi codul de bare prevăzute la art. 24 alin. (1) sau dacă acesta nu este vizibil ori lizibil;
  • nu este returnat întreg ori este degradat sau deformat astfel încât nu se poate stabili apartenenţa la SGR;
  • nu este golit în întregime de conţinut; 
  • nu este returnat în termen de maximum 24 de luni de la data publicării pe pagina de internet a administratorului SGR a anunţului privind încetarea introducerii pe piaţă de către producător a produsului respectiv.

Cum își pot recupera consumatorii garanția pentru ambalajele deteriorate

Dacă lucrurile sunt evidente în ceea ce privește automatele de colectare, în cazul colectării directe, de către comercianții care nu au astfel de dispozitive, nu se poate spune același lucru. 

Aceștia pot refuza să accepte ambalaje deteriorate sau care au marcajul SGR cu o lizibilitate compromisă, de teamă că, la rândul lor, vor fi puși în situația de a nu-și putea deconta garanțiile plătite la administratorul sistemului.

Cu toate acestea, consumatorii nu trebuie să arunce la gunoi ambalajele. Și asta deoarece hypermarketurile și marii retaileri desfășoară și alte campanii de reciclare a ambalajelor.

Astfel de campanii, existente și anterior introducerii SGR, presupun oferirea unor vouchere valorice în schimbul ambalajelor din sticlă, plastic sau aluminiu și, de multe ori, este oferită aceeași garanție de 50 de bani, ca în cadrul Sistemului de garanție returnare. Singura limitare este legată de faptul că valorificarea respectivelor vouchere nu va putea fi făcută decât în cadrul respectivului lanț de magazine.

×
x close