Antena 3 CNN Economic Noi scumpiri la benzină, din anul 2025, anticipate de Asociația Energia Inteligentă: "Încă folosim foarte puțini biocombustibili"

Noi scumpiri la benzină, din anul 2025, anticipate de Asociația Energia Inteligentă: "Încă folosim foarte puțini biocombustibili"

Mia Lungu
3 minute de citit Publicat la 09:25 06 Feb 2024 Modificat la 09:25 06 Feb 2024
benzina masina combustibili
Noi scumpiri la benzină, din anul 2025, prognozate de Asociația Energia Inteligentă: "Încă folosim foarte puțini biocombustibili" Sursa foto: Profimedia Images

Asociația Energia Inteligentă estimează noi creșteri de prețuri la pompă, din 2025.

"Industria globală a biocombustibililor a cunoscut o creștere constantă și o adaptare la creșterea continuă. Producția de biocombustibili la nivel mondial a fost de aproximativ 175 de miliarde de litri în 2022. Și există o indicație puternică din partea Consiliului Mondial al Energiei că biocombustibilii vor satisface 30% din cererea de energie a întregii lumi până în 2050.", precizează Asociația Energia Inteligentă, într-un comunicat.

"În prezent, Brazilia are cel mai avansat program de biocombustibil din lume, unde aproximativ 40% din consumul de benzină a fost înlocuit cu etanol din trestie de zahăr și din alte surse. 9,1% din energia primară totală mondială în a fost furnizată de biocombustibili și deșeuri. Cu toate acestea, încă folosim foarte puțini biocombustibili, mai ales când o comparăm cu consumul nostru general de energie.

Pe lângă reducerea emisiilor de GES și a poluării aerului, industriile biocombustibililor pot contribui la creșterea securității energetice la scară locală și națională, deoarece nu se bazează pe rezervele locale de petrol fosil. În plus, crearea de noi locuri de muncă și creșterea economică, în special în zonele rurale, ar trebui să aibă un impact pozitiv și asupra mediului social. 

Cu toate acestea, pentru a exploata pe deplin toate trăsăturile pozitive ale biocombustibililor, sunt necesare cercetări și investiții suplimentare, deoarece producția de biocombustibili necesită mai multe etape de procesare în comparație cu metodele convenționale de forare în pământ pentru a obține țiței, urmate de rafinare. 

Prin urmare, în prezent, biocombustibilii depășesc de obicei costurile de producție a combustibililor fosili. În plus, materiile prime pentru producția de biocombustibili nu se compară cu țițeiul în densitate energetică, necesitând cantități mult mai mari de biomasă pentru aceeași producție de energie în comparație cu sursele fosile. Infrastructura necesară pentru sectorul producției de biocombustibili trebuie, de asemenea, dezvoltată pe scară largă.

"Transportul este unul dintre sectoarele cele mai sensibile din punct de vedere socioeconomic pentru utilizarea biocombustibililor lichizi"

Un exemplu este energia primară necesară pentru derularea procesului, care ar trebui să fie obținută prin operațiuni durabile. Candidații pentru asta includ energia solară și eoliană, printre altele. Astfel, prin reducerea costului total de producție și creșterea eficienței procesului, biocombustibilii ar putea deveni mai competitivi față de combustibilii fosili.

În plus, produsele secundare ale producției de biocombustibili ar trebui să fie utilizate eficient într-o economie circulară, ceea ce ar putea crește eficiența costurilor acestor procese.

Transportul este unul dintre sectoarele cele mai sensibile din punct de vedere socioeconomic pentru utilizarea biocombustibililor lichizi. Contribuie cu aproximativ 17% la emisiile globale de CO2, iar până acum, soluțiile durabile nu sunt pe deplin dezvoltate. Datorită limitărilor lor, tehnologiile actuale pentru biocombustibili nu sunt susceptibile să înlocuiască complet combustibilii fosili în întregime, dar pot oferi noi rute pentru valorificarea fluxului de deșeuri într-o economie circulară și pot contribui în mod semnificativ la minimizarea dependenței noastre de combustibilii fosili pas cu pas. 

O abordare complementară a acestui obiectiv o reprezintă mașinile electrice, care au emisii zero la țeavă de eșapament, deși emisiile de CO2 sunt asociate cu producția mașinii și sursa de electricitate. Esențiale în bateriile vehiculelor electrice sunt metalele precum litiu, cobalt, nichel și mangan. Cererea pentru aceste metale este în creștere, în timp ce, în același timp, deșeurile electronice toxice se acumulează în întreaga lume.

Metodele tradiționale de reciclare/extracție necesită temperaturi ridicate și acizi puternici. Acesta este un proces de mare energie care implică substanțe chimice toxice. O alternativă este biolexivarea sau biominarea, care utilizează microbi care pot lega și recupera metalele, ocolind nevoia de temperaturi ridicate și substanțe chimice toxice.

Această tehnologie în curs de dezvoltare oferă o abordare ecologică a reciclării, dar necesită totuși cercetare și dezvoltare extinsă. În plus, trebuie pusă în aplicare o nouă infrastructură, care să sprijine milioane de mașini electrice în același timp. Până în acest punct, o combinație de combustibili sintetici și biocombustibili în sinergie cu mașinile electrice ar putea fi o soluție optimă pentru anii următori, înlocuind parțial combustibilii fosili, reducând astfel drastic producția de CO2 din transport.", se mai arată în comunicatul citat.

×
x close