Schimbările au scopul de a întări și proteja drepturile clienţilor finali.
Astfel, vor apărea modificări la modul de structurare a facturii la energie electrică.
Ea va trebui să conţină o anexă unde se vor regăsi, obligatoriu, comparații între consumul actual şi cel pentru aceeași perioadă a anului anterior, sub formă grafică.
Factura conţine şi date pentru ultimii trei ani sau pentru perioada de la începutul contractului de furnizare a energiei electrice, informații privind drepturile clientului legate de soluționarea disputelor şi datele de contact ale entității responsabile.
De asemenea, furnizorii de energie vor fi obligați să creeze o pagină personalizată pentru fiecare client, o pagina care să poată fi accesată gratuit și cu parolă.
Acolo clientul trebuie să aibă acces la informații despre valoarea facturilor emise și la istoricul de consum şi trebuie să poată transmite indexul autocitit şi alte solicitări sau reclamaţii.
Totodată, noul Regulament îl obligă pe furnizor să accepte eșalonarea plăților datorate, în cazul în care factura a fost emisă cu întârziere.
De asemenea, clientul vulnerabil va avea dreptul să beneficieze de eşalonarea la plată a facturii curente, fără penalități și la cerere, pe o perioadă de minimum trei luni sau pe o perioada convenită de părţi.
Clientul final are dreptul să fie informat cu privire la consumul real de energie electrică şi la costurile reale, suficient de frecvent, astfel încât să aibă posibilitatea să îşi regularizeze propriul consum de energie electrică.
Ce trebuie să conţină anexa noilor facturi la energie electrică
- un grafic al consumului actual de energie şi al anului anterior
- date din ultimii trei ani sau de la începutul contractului
- drepturile clientului pentru soluționarea alternativă a disputelor
- datele de contact ale entității responsabile
Sursa: Regulament ANRE
"Propunerea este ca în situațiile în care furnizorii de energie electrică, dacă emit facturi care includ o perioadă mai mare decât o lună sau nu respectă termenul de facturare prevăzut în contractul cu clientul, atunci la cererea clienților, vor fi obligați să acorde plata eşalonată pentru o perioadă cel puțin egală cu perioada facturată.
Deci, dacă emite o factură cu consumul a două luni atunci practic, la cererea clientului, va fi obligat să acorde o plată în două rate", a explicat Zoltan Nagy-Bege, vicepreședinte al Autorității Naționale de Reglementare în Energie (ANRE).
De exemplu, furnizorul de stat Hidroelectrica nu a mai trimis facturi din aprilie adică din ultimele 10 luni, iar dacă un consumator primeşte 10 facturi restante, acesta va putea să le plătească în 10 rate.