Antena 3 CNN Economic Românii, tot mai atenți la costuri și digitalizare. Cum își aleg băncile

Românii, tot mai atenți la costuri și digitalizare. Cum își aleg băncile

Laura Dinu
2 minute de citit Publicat la 15:00 13 Ian 2025 Modificat la 15:00 13 Ian 2025
femeie la birou care intinde documentele
Educația financiară începe, de cele mai multe ori, cu deschiderea unui cont bancar. Foto: Getty Images

Într-o nouă ediție a rubricii Safe Income, Andrei Perianu a abordat un subiect de interes pentru toți cei care doresc să-și gestioneze mai bine banii personali: relația românilor cu băncile și modul în care își aleg partenerii financiari. Potrivit acestuia, educația financiară începe, de cele mai multe ori, cu deschiderea unui cont bancar, iar mobilitatea clienților bancari crește semnificativ în căutarea ofertelor avantajoase.

Românii preferă colaborarea cu până la trei bănci

„Noi, de cele mai multe ori, spunem că educația financiară este foarte importantă, iar toată lumea ne întreabă cum poate să înceapă pe acest drum. Răspunsul nostru aproape universal este că educația financiară începe cu un cont la bancă. Se pare că mulți români fac deja asta și se uită la oportunități legate de banii personali. Mai mult, analizează ce bănci să aleagă sau să schimbe pentru a-și satisface cel mai bine nevoile, cu cele mai bune costuri,” a explicat Perianu.

Un studiu recent relevă că majoritatea românilor colaborează cu până la trei bănci. „Vorbim în general de români care, pe medie, se limitează la maximum trei bănci, deci un comportament atipic să vedem persoane care au 4, 5 sau mai multe bănci,” a adăugat acesta.

Criteriile de selecție: costuri, digitalizare și credite avantajoase

Românii pun pe primul loc costurile reduse, mai ales cele de administrare a conturilor și de transferuri. „Românii sunt super atenți la costuri. Mai ales la cele de administrare de cont sau dacă trebuie să plătească pentru transferuri. De multe ori, aceste costuri sunt frustrante, mai ales când nu te aștepți la ele,” a declarat Perianu.

Un alt criteriu important este cât de digitalizată este banca. „Românii se uită la cât de ușor este să apeleze la un produs sau să deschidă un cont. Digitalizarea este esențială pentru o interacțiune simplificată și beneficii mai rapide,” a subliniat el.

În plus, românii care contractează credite sunt foarte atenți la condițiile acestora. „Atunci când românii se mută de la o bancă la alta, caută costuri mai bune pentru anumite împrumuturi, fie că vorbim de carduri de credit, credite de nevoi personale sau credite ipotecare. Creditul ipotecar, mai ales, implică o relație financiară de lungă durată, ceea ce îi determină pe români să analizeze cu atenție toate ofertele,” a precizat Perianu.

Mobilitatea clienților, în creștere

Un alt aspect interesant este creșterea mobilității clienților bancari. „Românii nu se mai limitează la o singură bancă. Sunt dispuși să exploreze, iar mobilitatea lor crește semnificativ, ceea ce este diferit față de anii trecuți,” a declarat Andrei Perianu.

Chiar dacă românii nu își schimbă conturile curente la fel de des, mobilitatea lor crește și în acest segment. „De anul trecut până acum, vedem că românii devin mai deschiși să-și schimbe banca pentru a obține oferte mai bune,” a concluzionat expertul în educație financiară.

×
x close