Antena 3 CNN Economic Românii primesc facturi la energie de la doi furnizori: 2 facturi, o singură casă. Ce au de făcut cei care sunt în această situaţie

Românii primesc facturi la energie de la doi furnizori: 2 facturi, o singură casă. Ce au de făcut cei care sunt în această situaţie

Georgiana Adam
4 minute de citit Publicat la 16:24 26 Ian 2023 Modificat la 19:06 26 Ian 2023

Este cazul unui român care a postat întâmplarea pe un grup de Facebook. El spune că este acum la Hidroelectrica, a încheiat contractul cu Electrica, dar s-a mai trezit cu o factură.

Omul apare că are două contracte active la energie, unul de la Hidroelectrica și unul de la Electrica și pe ultimele două luni din anul 2022 a primit o factură de la vechiul furnizor. 

Perioada de facturare 22 octombrie-20 decembrie și este consistentă această factură: 1512 lei.

Un exemplu similar mai apare pe același grup. O altă persoană are doi furnizori în același timp, iar factura pe care a primit-o de la vechiul furnizor este pentru perioada 3 septembrie-2 noiembrie şi este în valoare de peste 8000 de lei.

Citeşte şiFacturile Hidroelectrica, emise din nou după 9 luni. În cât timp le pot plăti românii

"Din păcate, există astfel de cazuri. Vreau să precizez faptul că odată cu semnarea documentelor de migrare de la un furnizor la celălalt, întregul proces se realizează prin intermediul operatorului de distribuție care este în zona locului de consum. 

Practic, momentul în care se realizează efectiv această trecere de la un furnizor la altul este operată de operatorul de distribuție. Momentul trecerii are o dată certă. Din acel moment, furnizorul vechi nu mai are voie să factureze niciun fel de consumuri estimate pentru respectivul client. 

Cel mult poate să apară o factură de regularizare. (...) Nu este normal să se întâmple acest lucru decât, repet, în situația în care vorbim de o factură de regularizare, în niciun caz de o factură de consum estimat.

Pe site-ul distribuitorilor se poate verifica momentul în care se realizează această trecere, inclusiv noi ca furnizori, pe anumite componente, din cauza faptului că relația cu operatorul de distribuție nu există o uniformizare a modalității în care, de exemplu, se transmit indexurile, avem 8 zone de distribuție cu 8 reguli separate.

Nu mi se pare normal, din păcate, dar acestea sunt tehnicalități", a spus Bogdan Badea, șef Hidroelectrica, joi, la Antena 3 CNN.

Întrebat ce ar trebui să facă în acest caz clienţii Hidroelectrica, reprezentantul companiei a replicat:

"Ei se adresează practic furnizorului. Noi încercăm să automatizăm aceste procese cu fiecare distribuitor în parte. 

În anumite situații, regulile se schimbă din mers și trebuie să le schimbăm și noi. 

Ar fi ideal pentru întreaga piață de energie și pentru consumatori în mod special, ca totuși să se reglementeze într-un mod unitar aceste elemente care sunt necesare pentru schimbarea furnizorilor în relația cu distribuitorul.

De asemenea, întrebat dacă facturile oamenilor de la vechiul furnizor trebuie sau nu plătite, Bogdan Badea spune că trebuie analizat punctual.

"Din punctul meu de vedere, din momentul în care s-a trecut la un nou furnizor, în situația în care perioada facturată de vechiul furnizor se suprapune cu perioada ulterioară migrării, evident că nu au de ce să plătească, dar trebuie analiza punctual".

Modificări la acordarea cardului de energie. Câţi români vor primi ajutor pentru plata facturilor

Plafonul pentru cardul de energie necesar la plata facturilor ar putea fi modificat în lunile următoare, a anunţat, luni, ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, în exclusivitate la Antena 3 CNN.

Din octombrie, plafonul ar putea fi extins de la 2.000 de lei la 3.000 de lei, astfel că 5.000.000 de români s-ar putea încadra pentru a primi ajutor la plata facturilor.

"Într-adevăr, analizăm această posibilitate să vedem cum se implementează tranșa întâi, cea care are termenul scadent luna februarie și cu data de 20 februarie pentru efectuarea plăților.

Dacă se va decide la nivel de coaliție în acest sens, noi pregătim simulările necesare pentru ca să extindem plafonul de venit de la 2000 de lei la 3000 de lei și odată cu aceasta să creștem numărul de beneficiari", a anunţat ministrul Investițiilor și proiectelor europene, Marcel Boloș, luni, în exclusivitate la Antena 3 CNN.

Cum iau românii cardul de energie pentru plata facturii. Marcel Boloş: "E nevoie de trei documente"

Oamenii sunt puși din nou pe drumuri. Ca să își poată lua cardul pentru ajutorul la plata facturilor la energie, românii trebuie să treacă mai întâi pe la administratorii de blocuri.

Deși trebuia să fie un sistem simplu de ajutorare a statului pentru oamenii care încă sunt racordați la sistemul public de încălzire, noua modalitate de decontare a facturilor la energie a dat peste cap atât administratorii de blocuri, cât și locuitorii care încă beneficiază de acest serviciu. 

Pe de o parte, administratorii de blocuri trebuie să scoată din factura de întreținere costul la încălzire pe fiecare apartament în parte și pe fiecare beneficiar.

Mai apoi, trebuie să facă o declarație prin care se arată faptul că aceștia beneficiază de ajutorul statului în valoare de 1400 de lei și cu acea declarație, cu acel card primit din partea statului, dar și cu buletinul, oamenii trebuie să meargă la un ghișeu poștal.

Acolo, românii depun toate documentele și, prin mandat poștal, statul își recuperează banii din contul fiecărei persoane alocat. 

"Acest certificat de validare a datoriilor este specific numai pentru încălzirea în sistem centralizat. Pentru căldura de la bloc avem peste 190.000 de asociații de proprietari. 

E nevoie de trei documente: cartea de identitate, cardul de energie și acest certificat de validare a datoriilor, care se prezintă oficiantului poștal.

Se eliberează apoi o dovadă privind operațiunile de servicii de mandat poștal", a explicat ministrul Fondurilor Europene, Marcel Boloş.

×
x close