Antena 3 CNN Economic PSD spune că "taxa pe zahăr" a făcut bani pentru români și a ajutat companiile din domeniu. Unde s-au dus sumele colectate

PSD spune că "taxa pe zahăr" a făcut bani pentru români și a ajutat companiile din domeniu. Unde s-au dus sumele colectate

Redacția Antena 3 CNN
2 minute de citit Publicat la 20:08 30 Iul 2024 Modificat la 20:08 30 Iul 2024
Zahar
Băutură acidulată. Imagine generică. Sursă: Getty Images

Așa-numita "taxă pe zahăr" introdusă de Guvernul condus de Marcel Ciolacu a dus la colectarea unor venituri suplimentare la bugetul de stat, dar a impulsionat și profiturile industriei băuturilor cu conținut ridicat de zahăr.

Cei mai mari cinci jucători de pe această piață au raportat creșteri de până la 2.100% față de 2022.

"Taxa pe zahăr" introdusă de social-democrați face parte dintr-o serie de măsuri menite să îmbunătățească sănătatea românilor și să sprijine, în același timp, și economia națională.

Potrivit rezultatelor financiare din 2023, această inițiativă nu doar că nu a falimentat industria, ci a contribuit la o creștere substanțială a veniturilor și profitabilității companiilor din domeniu.

O analiză recentă bazate pe datele Euromonitor spune că România este a doua cea mai mare piață din regiune pentru băuturi răcoritoare, cu un consum per capita de 215 litri anual, peste media europeană la numărul de pahare de băuturi acidulate consumate.

Guvernul Ciolacu a adus bani în plus la Sănătate cu "taxa pe zahăr"

"Taxa pe zahăr" a fost implementată de Guvernul Ciolacu ca o măsură cu dublu rol: descurajarea consumului excesiv de zahăr, cunoscut pentru efectele sale negative asupra sănătății, și generarea de venituri suplimentare la bugetul de stat. Taxa a vizat în special băuturile răcoritoare cu conținut ridicat de zahăr. Pentru aceste produse, TVA a crescut de la 9% la 19%.

Contrar speculațiilor care au însoțit introducerea acestei măsuri și care prognozau falimente în industria de profil, companiile din piața respectivă au raportat creșteri impresionante în anul 2023.

Datele citate de economica.net spun că afacerile celor mai mari cinci jucători de pe piață au înregistrat creșteri de până la aproximativ 2.100% față de anul precedent.

PepsiCo a avut o creștere spectaculoasă a profitului net, de aproape 2.100 de ori mai mare decât în anul precedent, atingând 90,5 milioane de lei. Cifra de afaceri a marcat o creștere de 21,77%, până la aproape două miliarde de lei în 2023. Această creștere a fost dublată și de investiții semnificative, cum ar fi instalarea unei noi linii de producție complet automatizate la fabrica din Dragomirești, județul Ilfov.

Coca-Cola HBC România a înregistrat, la rândul său, anul trecut, afaceri cumulate de peste 3,5 miliarde de lei, cu 7,9% mai mult decât în anul anterior, și un profit de peste 430 milioane de lei, cu circa 10% mai mult decât în 2022.

Romaqua Group, producătorul brandurilor Borsec și Giusto, a depășit, la rândul ei, în premieră, o cifră de afaceri de 1,1 miliarde de lei, ceea ce corespunde unei creșteri de 16,27% față de anul anterior. Profitul net al acestei companii a urcat cu 88,46% și a atins 92,9 milioane de lei.

Sectorul băuturilor răcoritoare este un exemplu ce ilustrează atractivitatea pieței din România și a mediului de afaceri stabil și predictibil creat de Guvernul Ciolacu. Companii precum Pepsi și Coca-Cola se numără printre firmele ce au recunoscut potențialul acestei piețe, motiv pentru care continuă să investească semnificativ la nivel local.

×
x close