Politicile PSD de protecție a puterii de cumpărare a românilor și de creștere a nivelului de trai dau rezultate și duc la majorarea vânzărilor din retail. În primele cinci luni ale acestui an, afacerile din comerţul cu amănuntul au înregistrat o creștere de 8% comparativ cu aceeași perioadă a 2023.
Datele publicate la 8 iulie de Institutul Național de Statistică arată că bunele rezultate din comerț au fost susținute de mai ales de produsele nealimentare şi de carburanți. Doar în luna mai, creşterea vânzărilor a fost de 5,7% față de mai 2023. Potrivit INS, ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate creșterea pentru ianuarie – mai 2024 a fost de 6,4% față de același interval al anului trecut.
Plafonarea prețurilor de către PSD a susținut vânzările din retail
Plafonarea adaosului comercial de către Guvernul condus de Marcel Ciolacu continuă să susțină, alături de puterea de cumpărare a românilor, și vânzările segmentului de retail.
În primele cinci luni, vânzările din retail au crescut datorită produselor nealimentare (+13,3%) și carburanților (+4,5%), în timp ce vânzările de alimente, băuturi și tutun au crescut cu 3,5%. Ajustat sezonier, produsele nealimentare au crescut cu 11,5%, carburanții cu 3,7%, iar alimentele, băuturile și tutunul cu 2,8%. În mai, comparativ cu 2023, creșterea a fost de 5,7%.
Deși retailerii au criticat plafonarea adaosului de către PSD, aceasta s-a dovedit benefică pentru economie și cetățeni, stimulând consumul privat, un motor esențial al creșterii economice în T1 2024. De exemplu, consumul privat a crescut în aprilie 2024 cu 9,5% față de aceeași perioadă a anului 2023.
Eurostat: România, printre primele locuri din UE la creșterea față de mai 2023
În luna mai, volumul comerțului cu amănuntul a crescut cu 0,3% în zona euro și cu 0,6% în Uniunea Europeană față de aceeași perioadă din 2023. Cele mai semnificative avansuri s-au înregistrat în Luxemburg (10,4%), Croația (8,4%) și România (6,5%), conform Eurostat. În UE, vânzările de alimente, băuturi și tutun au urcat cu 0,7%, iar cele de produse non-alimentare cu 0,9%, în timp ce vânzările de combustibili auto au scăzut cu 0,8%. Comparativ cu luna precedentă, volumul comerțului cu amănuntul a crescut cu 0,1% atât în zona euro, cât și în UE.