
Ministerul Transporturilor pregătește doua mari modificari privind taxarea autoturismelor. Asa numita taxa pe poluare va fi transferata intr-o noua formula de calcul a impozitului pe vehicule. Astfel, pe lângă capacitatea cilindrica, în funcție de care se calculează acum impozitul unei mașini, se va adaugă și clasa de poluare.
Costul pentru maşinile care poluează ar putea fi introdus în impozit chiar de la 1 ianuarie 2026, după ce România şi-a asumat, în faţa Comisiei Europene, să taxeze aceste vehicule. Astfel, proprietarii de maşini vor plăti impozitul la autorităţile locale, la început de an, nu doar în funcţie de capacitatea cilindrică, ca acum, ci şi în funcţie de clasa de poluare. Cel mai mare producător de autoturisme de la noi propune un impozit anual majorat de mai bine de zece ori pentru maşinile mai vechi de 20 de ani. Iar cu cât autoturismele sunt mai noi şi mai prietenoase cu mediul, cu atât impozitul sa fie mai mic.
"E vorba de o contribuție de mediu cu o sumă în propunerea noastră maximă de de 1800-1900 de de lei pe an și evident, nu recomandăm o aplicare imediată și punerea în gardă a populației", a declarat directorul general Dacia South Eastern Europe, Mihai Bordeanu.
România are al 3-lea cel mai îmbătrânit parc auto din Uniunea Europeană. Vârsta medie a mașinilor la noi în țară este de 15 ani, în timp ce media la nivel european este de 12 ani. Peste 3 milioane de mașini sunt mai vechi de 20 de ani, iar cele între 16 și 20 de ani numără peste 2 milioane. Doar câteva sute de mii de autoturisme sunt mai noi de 5 ani.