Un nou studiu al Asociației Europene a Furnizorilor de Automobile (CLEPA) arată că jumătate de milion de locuri de muncă s-ar putea pierde în UE până în 2040 odată cu interzicerea mașinilor cu motoare bazate pe combustie și după tranziția către vehiculele electrice.
Studiul care a fost realizat de PwC, arată că peste două treimi dintre aceste locuri de muncă ar putea dispărea în perioada 2030-2035, ceea ce va face dificilă atenuarea „impactului social și economic” cauzat de șomajul în masă.
Pe de altă parte, raportul mai menţionează că 226.000 de noi locuri de muncă vor fi create în producția de piese electrice, ceea ce ar reduce numărul net de locuri de muncă pierdute la aproximativ 275.000 în următoarele două decenii.
Conform datelor grupului, sectorul producției de automobile este responsabil pentru mai mult de 5% din totalul angajărilor în producție în 13 state membre ale UE, peste 60% dintre acești lucrători fiind angajați de furnizorii de automobile.
Comisia Europeană şi-a anunţat intenţia la începutul acestui an de a elimina 100% din emisiile de CO2 cauzate de autoturismele noi până în 2035. Politica interzice efectiv vânzarea vehiculelor alimentate cu combustibili fosili după acea dată. Deşi comisia nu a ordonat ca acestea să fie înlocuite cu maşini alimentate cu baterii, producătorii de automobile au exclus alte tehnologii, cum ar fi hidrogenul.
Această nouă politică ar putea afecta şi cele două fabrici de autoturisme din România, Fabrica Dacia de la Mioveni şi Uzina Ford de la Craiova. Clepa, care reprezintă peste 3.000 de furnizori de automobile, a susţinut de mult timp că utilizarea tehnologiilor provizorii ar amortiza lovitura tranziţiei către un transport mai curat.
„Nevoile societăţii sunt mult prea diverse pentru o abordare universală”, a declarat secretarul general al organizaţiei, Sigrid de Vries, conform sursei citate. „Utilizarea tehnologiilor hibride, a hidrogenului şi a combustibililor durabili din surse regenerabile va permite inovarea pe măsură ce vom redefini mobilitatea în următoarele decenii”.
Carlos Tavares, directorul executiv al Stellantis, a declarat miercuri la o conferinţă de presă Reuters că viteza tranziţiei către maşinile electrice „pune industria la limită”. De asemenea, potrivit lui Tavares, costurile dezvoltării noii tehnologii ar putea duce la pierderi mari de locuri de muncă. Anul trecut, un raport aprobat de guvern a avertizat că aproximativ 400.000 de locuri de muncă ar putea fi pierdute în Germania din cauza renunţării la motoarele cu ardere, informează Mediafax.
Dar directorul executiv al Volkswagen, Herbert Diess, a declarat că astfel de scenarii apocaliptice sunt „probabil puţin exagerat”. „O mare parte din maşină rămâne aceeaşi”, a adăugat el. „Pentru 70 până la 80% din industria aprovizionării auto nu există nicio tranziţie”.