?Brokerii care îşi făceau o firmă şi se promovau ca agenţie imobiliară au dispărut din piaţă şi nu erau puţini. Acum am văzut că unii s-au reprofilat, mai fac asigurări sau vând târmplărie PVC, fac de toate?, a declarat pentru Valentin Ilie, CEO-ul companiei de consultanţă imobiliară de origine americană Coldwell Banker.
Planurile de extindere în sistem de franciză ale acestuia au fost puternic afectate de criză, cele circa 14 sucursale pe care le viza pentru acest an sunt inactive, pentru c[ proprietarii nu au bani de investiţii. Coldwell Banker impune un capital minim de 300.000 de euro companiilor care doresc să iniţieze un sistem de franciza americană.
?Primul lucru care s-a întâmplat în cazul firmelor de intermediere mici a fost dispariţia agenţilor. Au mai rămas patronii care se mai ocupă de asta şi chiar şi aceştia dacă au ajuns la ananghie şi-au închis firmele şi au încercat să se angajeze în alte domenii?, a spus Ion Radu Zilişteanu, purtătorul de cuvânt al Asociaţiei Române a Agenţiilor Imobiliare (ARAI).
O agenţie imobiliară mică ar urma să aibă o cifră de afaceri anuală de aproape 52.000 euro. Impozitul de 3% ar urma să atingă suma minimă în cazul impozitului forfetar de 6.500 de lei (1.500 euro). Din totalul agenţiilor active înainte de criză, aproape 70-80% funcţionau cu unu sau doi angajaţi.
?Încasările unei agenţii, în vremurile bune ale pieţei, erau între 10 şi 30.000 de euro anual. Acum agenţiile mici au probleme în a-şi acoperi cheltuielile cu chiria, cu utilităţile, telefonul, internetul. Au mai rămas cei care îşi coordonau activitatea de acasă sau cel puţin ei mai încearcă. Cred că indiferent de cine o să iasă preşedinte acest impozit va fi eliminat?, a declarat Zilişteanu.
Ţinând cont că numărul ofertelor de apartamente scoase la vânzare pe piaţă a creascut simţitor în ultima perioadă, cumpărătorii evită să achite comisionul de 3% unui intermediar mai ales că pot vorbi direct cu proprietarii.
Antena3.ro