"Așa cum am mai încercat să transmit public, ne găsim în situația în care până la 31 martie 2025, prețul este plafonat la o valoare de 0,31 lei pe kilowatt/oră, dar acest preț este mult inferior față de prețul din contract.
Legislația care va expira în 31 martie 2025 practic suspendă prețul din contract până la acea dată, dar după aceea, de la 1 aprilie 2025, el va intra în vigoare.
Având în vedere că există această situație, în lipsa unei pregătiri atente a ceea ce înseamnă elementul post-plafonare, există riscul ca începând cu 1 aprilie, oamenii să plătească ceea ce au în contract, ceea ce ar însemna o explozie, ar fi o dublare de fapt a prețului la gaze naturale.
Cum se poate preîntâmpina acest lucru? Noi am luat în calcul patru variante care ar trebui analizate și găsită acea soluție care este cea mai bună pentru piața de gaz din România și pentru consumatorul final.
Din punctul nostru de vedere, chiar dacă există o variantă ideală, care ar fi varianta reliberalizării pieței de gaze naturale, ţinând seama de eșecul care a existat în 2020, ținând seama de modificările care au apărut pe parcursul ultimilor doi ani, când a fost plafonat prețul, considerăm cumva că această continuare semireglementată este mai aproape de adevărul a ceea ce se întâmplă în România și de posibilitățile consumatorilor finali", a spus Dumitru Chisăliță, preşedintele Asociaţiei Energia Inteligentă, luni, la Antena 3 CNN.
Dumitru Chisăliță: Cele patru variante care ar trebui analizate pentru a evita dublarea preţului la gaze
"Luând în considerare aceste schimbări se impune o analiză pentru a identifica care sunt soluțiile pe care România le are și cum trebuie ele pregătite pentru a evita o dublare a prețului la gaze în anul următor:
1. Varianta de a nu face nimic
Prețul gazelor în contractele de vânzare gaze, care sunt suspendate până în 31 martie 2025, sunt la un nivel de cca 0,55 lei/kWh, preț care cel mai probabil va rămâne valabil cel puțin până în vara anului 2025.
Astfel, începând cu luna aprilie 2025, prețurile din facturi vor fi duble.
Probabil în vara anului 2025 va reapărea timid concurența pe piața de gaze, dar care va aduce prețuri ușor mai mici, în cel mai fericit caz începând cu anul 2026.
Această variantă va aduce toate riscurile care au existat în piață înainte de plafonarea prețurilor la gaze (unele clauze abuzive, creșteri de prețuri urmare a unor clauze din contract etc.).
2. Varianta pregătirii reliberalizării pieței la gaze
Pentru a evita ca prețul gazelor din contractele de vânzare gaze, care sunt duble în momentul de față să devină preț efectiv plătit de consumatori după data de 31 martie 2025, sunt necesare realizarea următoarelor activități:
- o campanie masivă de informare și pregătire a consumatorilor în vederea reliberalizării pieței la gaze
- profesionalizarea "câinilor de pază" ai unei piețe libere – ANRE, Consiliul Concurenței, ANPC și înlocuirea în modul de lucru al acestora ca acțiuni principale elementele reactive – amendarea celor care încalcă legea după sesizarea unor abuzuri, cu acțiuni preventive și de reducerea abzurilor asupra consumatorilor și prevenirea încălcării legii
- înființarea unei entități de soluționare alternativă a litigiilor de pe piața energiei
- suspendarea pe un termen de trei ani a prevederilor din Codul Civil privind piața de energie prin care furnizorii să poată să prelungească un contract de furnizare fără semănatura efectivă a clientului pe un contracta/act adițional
- organizarea de către ANRE (direct și indirect) a unor sesiuni/acțiuni de ofertare concurențială a gazelor naturale începând cu data de 1 aprilie 2024, pentru refacerea concurenței
- dezvoltarea unor mecanisme transparente de suspendare a pieței libere în anumite condiții clar stabilite și mecanismele aplicate pentru această perioadă
3. Varianta menținerii unei piețe semireglementate
În situația în care se prelungește actul normativ existent în momentul de față, va rămâne în vigoare actualul sistem, un sistem în care se suspendă prețul din contracte și aplicarea unui preț plafonat în facturi pentru consumatorii, cu plata de la bugetul de stat a diferenței între costurile de achiziție ale furnizorilor și prețul plafonat, dacă costurile sunt mai mari decât prețul plafonat.
Dacă costurile furnizorilor sunt mai mici decât prețul plafonat, atunci furnizorul va calcula în fiecare lună un preț de vânzare compus din costurilor de achiziție la care se adaugă o marjă comercială reglementată.
4. Varianta reglementării pieții
Dacă varianta semireglementării a fost și probabil poate să rămână o variantă acceptată la nivelul UE, reglementarea pieței de gaze este o opțiune puțin probabilă ținând cont de reglementările Europene.
Varianta aceasta va aduce prețuri care se bazează pe metoda cost plus, ceea ce nu previzionează prețuri mai mici la gaze în viitor.
Între cele patru variante analizate, cea care ar aduce cele mai mici prețuri este varianta pieței libere (doar dacă vom avea clienți informași și pregătiți, "câini de pază" ai pieței performanți, un Salenerg – entitate de soluționare alternativă a litigiilor pe piața de energie funcțional).
Reglementarea prețului nu încurajează eficiența în sectorul gazelor naturale și, de aici, nu poate aduce reduceri ale costurilor și respectiv prețuri mai mici la gaze.
Varianta semireglementării prețului este o variantă care nu va aduce cele mai mici prețuri, dar nici nu impune schimbări majore (România se schimbă foarte greu) – profesionalizarea ANRE, Consiliului Consurenței și ANPC, și mai ales înființarea unei entități supereficiente de soluționare alternativă a litigiilor de pe piața energiei", se arată în comunicatul transmis de Asociaţia Energia Inteligentă.