„În acest moment vedem creştere economică în T1. Cifrele care au fost publicate până acum sunt relativ bune. Ne aşteptăm la o deteriorare mai sensibilă a activităţii economice în T2, unde vedem o stagnare. Cifrele pe care le avem în momentul de faţă sunt bune“, comentează datele Ionuţ Dumitru, economistul-şef al Raiffeisen Bank şi fost preşedinte al Consiliului Fiscal, potrivit ZF.
Dragoş Cabat, analist economic, este de părere că economia va avansa cu 1,5-2,5% în primul trimestru din 2021, însă se observă o încetinire a aproape tuturor sectoarelor economice, faţă de evoluţia din 2021.
„Văd o uşoară creştere în T1/2022 faţă de T1/2021, poate la un 2%, maximum 2,5%. Cam între 1,5% şi 2,5%. Toate zonele au încetinit sub o formă sau alta -exporturile, serviciile au continuat să fie mai jos, chiar dacă au crescut faţă de anul trecut şi nici investiţiile nu au fost atât de sus“, a spus Dragoş Cabat.
Prognoza Raiffeisen Bank în acest moment este de creştere economică de de 2% an/an în T1/2022 şi de 0,8-0,9% trimestru /trimestru: „Dacă în martie lucrurile nu se deteriorează semnificativ, ar trebui să fie ceva mai bine. Este greu de spus cât a afectat războiul economia în acest moment“, a mai spus Ionuţ Dumitru.
Economia a evoluat în 2021 în linie cu aşteptările analiştilor şi s-a dus aproape de o creştere reală de 6%, arată datele revizuite de INS.
Pentru 2022, prognozele la început de an erau de creştere economică de peste 4%, bugetul de stat fiind construit pe un astfel de avans economic. Războiul a dat însă peste cap toate calculele şi toate instituţiile internaţionale (Comisia Europeană, Banca Mondială, FMI) şi-au revizuit în jos prognoza de creştere economică până la 1,9-2,2% pentru 2022.
„Având în vedere presiunile inflaţioniste, un nivel mai ridicat de incertitudine şi «vântul care bate din faţă« pentru economii importante în comerţul României, cum ar fi Germania, Italia şi alte ţări din UE, riscul de a vedea câteva trimestre dificile a crescut considerabil. Un avans al PIB de 2,1% este scenariul nostru de bază“, este de părere Claudiu Cazacu, consulting strategist la XTB România.