Potrivit unui nou raport al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), doar 34% dintre adulți au un nivel minim de educație financiară. În acest top, România se află pe ultimele locuri în care a fost făcut acest studiu.
Acest lucru înseamnă că majoritatea persoanelor, cel puțin în cele 39 de țări studiate, nu își pot gestiona eficient banii, o abilitate esențială pentru bunăstarea individuală și socială.
În raportul său, OCDE subliniază, de asemenea, vulnerabilitatea celor care nu au cunoștințe financiare de bază, în special într-o perioadă în care creșterile de prețuri pun o presiune suplimentară asupra bugetelor familiilor.
"Inflația ridicată și creșterea ratelor dobânzilor au evidențiat importanța echipării oamenilor cu cunoștințe și competențe financiare pentru a face față unor circumstanțe financiare dificile", a declarat Chiara Monticone, analist principal de politici la OCDE.
"Rezultatele sondajului nostru arată că, deși majoritatea adulților înțeleg conceptele financiare de bază, cunoștințele și competențele financiare generale ar putea fi îmbunătățite semnificativ, inclusiv în ceea ce privește serviciile financiare digitale”, mai spune ea pentru Euronews.
Cine se află în fruntea clasamentului în Europa?
OCDE a acordat un scor de educație financiară fiecăreia dintre cele 39 de țări studiate, iar rezultatele pentru diferite state membre ale UE sunt prezentate mai jos.
Atunci când se analizează scorurile medii la nivelul întregii populații, doar Irlanda și Germania au atins pragul minim de cultură financiară de 70 de puncte din 100.
Aceasta din urmă s-a clasat pe primul loc și în studiul mai amplu al OCDE.
Pe lângă faptul că a analizat disparitățile internaționale, raportul a observat variații între diferite grupuri de populație la nivel național.
Persoanele care au un nivel mai ridicat de educație formală tind să își gestioneze mai bine banii, precum și cele cu venituri mai mari și cele care au un loc de muncă.
Alți factori care contribuie la această situație sunt sexul și vârsta.
În toate țările studiate de OCDE, persoanele cu vârste cuprinse între 30 și 59 de ani au, în general, niveluri mai ridicate de educație financiară decât cele din intervalul 18-29 de ani.
În medie, bărbații au, de asemenea, un scor marginal mai mare decât femeile.
Cunoașterea conceptelor de bază
În ceea ce privește principiile financiare esențiale, OCDE afirmă că 84% dintre adulți înțeleg definiția inflației, dar numai 63% pot aplica ideea de "valoare temporală a banilor" la propriile economii.
Pentru a desluși acest concept, valoarea temporală a banilor este noțiunea conform căreia o sumă de bani valorează mai mult în momentul prezent decât în viitor.
De exemplu, dacă vi s-ar oferi 1.000 de euro și ați avea opțiunea de a-i lua acum sau mai târziu, opțiunea inteligentă ar fi să luați banii acum.
De ce? Un motiv este inflația, iar al doilea este potențialul de câștig.
Luând banii în avans, în loc să așteptați 10 ani, v-ați oferit posibilitatea de a investi și de a câștiga mai mulți bani, ceea ce înseamnă că puteți crește suma forfetară inițială.
Un alt concept care i-a uimit pe respondenții OCDE a fost cel de dobândă compusă, pe care doar 42% dintre adulți îl înțeleg.
Pe scurt, acest termen se referă la câștigarea de "dobândă la dobândă".
Prin reinvestirea banilor pe care îi câștigați din investițiile dumneavoastră, puteți acumula o sumă și mai mare prin plata dobânzii.
Rezistența la escrocherii și competențele digitale
În ceea ce privește vulnerabilitatea financiară, 15% dintre cei chestionați spun că au fost victimele a cel puțin unui tip de fraudă sau escrocherie monetară.
OCDE a constatat o corelație negativă între cunoștințele financiare și risc, deoarece aproximativ două din trei persoane care au căzut pradă fraudei nu ating scorul țintă de cunoștințe financiare.
Economisirea pentru șocuri financiare
Având în vedere presiunile exercitate asupra bugetelor gospodăriilor în contextul actual, OCDE pledează pentru o mai bună educație financiară în vederea îmbunătățirii rezilienței.
În medie, grupul raportează că doar 59% dintre adulții studiați ar fi capabili în prezent să plătească o cheltuială majoră, echivalentă cu o lună de venit, fără a căuta sprijin extern.
Acest lucru ar putea însemna contractarea unui împrumut de la o bancă, familie sau prieteni, notează Euronews.
Pentru a aborda această problemă, grupul susține că educația trebuie să se concentreze pe mijloace noi, digitale, de gestionare a banilor și trebuie să fie disponibilă și pentru cei cu cele mai scăzute niveluri de calificare.