Antena 3 CNN Economic "Poliția facturilor". Cum pot fi prinși românii dacă încearcă să plătească prețul plafonat la energie pentru mai multe locuințe

"Poliția facturilor". Cum pot fi prinși românii dacă încearcă să plătească prețul plafonat la energie pentru mai multe locuințe

Mia Lungu
2 minute de citit Publicat la 11:29 17 Dec 2022 Modificat la 11:29 17 Dec 2022
contor curent electric
"Poliția facturilor". Cum pot fi prinși românii dacă încearcă să plătească prețul plafonat la energie pentru mai multe locuințe Sursa foto: Alex Tudor | Agerpres Foto

Românii care au mai multe locuințe vor plăti prețul plafonat mic la energie electrică doar pentru una dintre acestea. S-a pus însă problema despre ce s-ar întâmpla dacă o persoană are furnizori diferiți pentru două locuințe aflate în orașe diferite și ar fi tentată să nu depună nicio cerere.

Specialiștii spun că această înșelăciune ar putea funcționa, dar doar pentru puțină vreme, pentru că în final se va implica ANRE, care are toate datele, conform e-nergia.ro.

Vicepreședintele ANRE: "Furnizorul nu are de unde să ştie că acel client are şi alte locuri de consum"

Legea arată plafoanele “mici” se plătesc pentru un singur loc de consum. Așadar, dacă o persoană are două sau mai multe locuințe, în afara uneia pe care o declară și unde va plăti unul dintre plafoanele mici, la restul se va plăti 1,3 lei/kWh. Asta în baza unei declarații pe proprie răspundere și a unei cereri la furnizor.

Într-o declarație dată vineri, vicepreședintele ANRE, Zoltan Nagy Bege a spus că, într-adevăr, pot fi situaţii în care un client să aibă mai multe locuri de consum şi pentru fiecare loc de consum contractul să fie cu alt furnizor.

"Evident, furnizorul nu are de unde să ştie că acel client are şi alte locuri de consum, pentru că el, în sistemul lui, vede un client şi un loc de consum", a admis el.

ANRE și-a creat însă un instrument, în cu totul alt scop, dar care poate fi folosit acum pe post de “poliție a facturii”. Și anume POSF, platforma online de schimbare a furnizorului în 24 de ore, unde sunt însă toate datele referitoare la locurile de consum din România.

“În acest caz, am convenit cu furnizorii, până când nu primesc nicio informaţie de la clienţi, să aplice plafonul, cu condiţia, bineînţeles, să se încadreze cu consumul la valorile prevăzute din lege şi ne vom implica noi, autoritatea, pentru că, în urmă cu câteva săptămâni, am anunţat că am finalizat platforma online de schimbare a furnizorului, care este o bază de date cu toate locurile de consum şi toate contractele de energie electrică şi gaze naturale din România, unde noi exact putem identifica aceste cazuri, (…) putem să verificăm dacă un client are contract cu unul sau mai mulţi furnizori şi vom identifica aceste cazuri.

Eu personal nu cred că sunt foarte multe, poate câteva sute. Vom comunica furnizorilor care sunt vizaţi de aceste situaţii exact lista clienţilor care sunt în această situaţie şi furnizorii vor comunica cu clientul, vor prezenta situaţia, că, uite, ştim că ai mai multe locuri de consum şi contracte cu alţi furnizori, legea prevede că poţi să beneficiezi doar pentru un singur loc de consum, te rog, într-un termen, nu ştiu, de două săptămâni, o lună, să ne comunici pentru care dintre cele 2, 3, 4, 5 locuri de consum optezi şi pentru care dintre furnizori.

Şi după ce se face prima etapă, vom strânge iarăşi informaţiile, vom verifica iarăşi dacă s-a întâmplat ceva şi au optat clienţii şi dacă au mai rămas în listă clienţi cu mai multe locuri de consum la acelaşi furnizor şi nu au optat, atunci vom derula până când eliminăm absolut toate cazurile”, a mai spus vicepreşedintele ANRE.

Eventual, a adăugat el, dacă furnizorul îi scrie în adresă că lipsa răspunsului reprezintă acord pentru neaplicarea plafonului sau aplicarea plafonului de 1,3 lei şi asta este o soluţie”.

×
TOP articole
x close