Antena 3 CNN Economic Cum plătim teancul de 9 facturi la Hidroelectrica: în rate sau toţi banii? ANRE, lămuriri pentru români

Cum plătim teancul de 9 facturi la Hidroelectrica: în rate sau toţi banii? ANRE, lămuriri pentru români

Georgiana Adam
3 minute de citit Publicat la 16:16 25 Ian 2023 Modificat la 18:33 25 Ian 2023

Este cazul unui telespectator Antena 3 CNN care a primit o factură de la Hidroelectrica, pe luna aprilie 2022, iar data scadentă este 6 martie 2023. Suma este de 104 lei.

"Fiecare factură trebuie să aibă trecută data scadentă la care clientul este obligat să achite această factură. 

În plus, de această dată, e bine de știut că în următoarele 15 zile după data scadenței, în continuare nu se calculează penalități în niciun caz. 

De-abia de la a 16-a zi după această scadență, furnizorul, în cazul în care nu primește banii, va calcula penalități și va emite un preaviz", a explicat Zoltan Nagy-Bege, vicepreședinte Autorității Naționale de Reglementare în Energie, miercuri, la Antena 3 CNN.

Citeşte şiFacturile Hidroelectrica, emise din nou după 9 luni. În cât timp le pot plăti românii

Întrebat dacă nu se mai ţine cont de plata eşalonată a facturilor, reprezentantul ANRE spune că acest lucru se poate face numai la cerere.

"Doar la cerere. Deci, ca să beneficieze clientul de o plată eșalonată, trebuie să facă o cerere. 

ANRE: "Eşalonarea plăţii la factura de energie nu e obligatorie în prezent"

În acest moment nu există obligație pentru furnizori să fie de acord cu aceste solicitări de eșalonare, dar am văzut că mai toți furnizorii mari au anunțat că în cazul în care se vor emite facturi cu valori mari și clienții vor solicita eșalonare, atunci vor fi de acord cu aceste eșalonări.

Noi, la ANRE, săptămâna viitoare vom discuta în comitetul de reglementare noul regulament de furnizare.

Acolo va fi deja o obligație pentru furnizori, ca în cazul în care clientul solicită eșalonarea unei facturi care include consumul pentru o perioadă mai mare de o lună, atunci obligatoriu vor fi nevoiți să accepte această solicitare de plată eşalonată.

Deocamdată nu e obligatorie, dar s-au oferit furnizorii de săptămâna viitoare, după ce se aprobă acest nou regulament de furnizare, să accepte asemenea solicitări. 

Cei care nu au probleme în a plăti va vor trebui să plătească suma care apare în ultima factură, pentru că de obicei apar și sumele restante, iar cei care au dificultăți în a plăti să solicite o plată eșalonată la furnizor cât mai repede", a explicat reprezentantul ANRE, miercuri, la Antena 3 CNN.

Modificări la acordarea cardului de energie. Câţi români vor primi ajutor pentru plata facturilor

Plafonul pentru cardul de energie necesar la plata facturilor ar putea fi modificat în lunile următoare, a anunţat, luni, ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, în exclusivitate la Antena 3 CNN.

Din octombrie, plafonul ar putea fi extins de la 2.000 de lei la 3.000 de lei, astfel că 5.000.000 de români s-ar putea încadra pentru a primi ajutor la plata facturilor.

"Într-adevăr, analizăm această posibilitate să vedem cum se implementează tranșa întâi, cea care are termenul scadent luna februarie și cu data de 20 februarie pentru efectuarea plăților.

Dacă se va decide la nivel de coaliție în acest sens, noi pregătim simulările necesare pentru ca să extindem plafonul de venit de la 2000 de lei la 3000 de lei și odată cu aceasta să creștem numărul de beneficiari", a anunţat ministrul Investițiilor și proiectelor europene, Marcel Boloș, luni, în exclusivitate la Antena 3 CNN.

Cum iau românii cardul de energie pentru plata facturii. Marcel Boloş: "E nevoie de trei documente"

Oamenii sunt puși din nou pe drumuri. Ca să își poată lua cardul pentru ajutorul la plata facturilor la energie, românii trebuie să treacă mai întâi pe la administratorii de blocuri.

Deși trebuia să fie un sistem simplu de ajutorare a statului pentru oamenii care încă sunt racordați la sistemul public de încălzire, noua modalitate de decontare a facturilor la energie a dat peste cap atât administratorii de blocuri, cât și locuitorii care încă beneficiază de acest serviciu. 

Pe de o parte, administratorii de blocuri trebuie să scoată din factura de întreținere costul la încălzire pe fiecare apartament în parte și pe fiecare beneficiar.

Mai apoi, trebuie să facă o declarație prin care se arată faptul că aceștia beneficiază de ajutorul statului în valoare de 1400 de lei și cu acea declarație, cu acel card primit din partea statului, dar și cu buletinul, oamenii trebuie să meargă la un ghișeu poștal.

Acolo, românii depun toate documentele și, prin mandat poștal, statul își recuperează banii din contul fiecărei persoane alocat. 

"Acest certificat de validare a datoriilor este specific numai pentru încălzirea în sistem centralizat. Pentru căldura de la bloc avem peste 190.000 de asociații de proprietari. 

E nevoie de trei documente: cartea de identitate, cardul de energie și acest certificat de validare a datoriilor, care se prezintă oficiantului poștal.

Se eliberează apoi o dovadă privind operațiunile de servicii de mandat poștal", a explicat ministrul Fondurilor Europene, Marcel Boloş.

×
x close