În februarie 2023, România se confrunta cu o inflație anuală record de 15,5%. Pentru a aborda această problemă, Partidul Social Democrat (PSD) a propus un mecanism de protecție socială pentru a menține stabilitatea prețurilor la produsele esențiale. Astfel, Guvernul a decis în 30 iulie 2023 să limiteze adaosurile comerciale la alimentele de bază la maximum 20% față de costul de producție al produsului.
Impactul acestei măsuri a fost imediat resimțit de către populație. Deși prețurile finale nu au fost plafonate, adaosurile comerciale au fost reduse, eliminându-se speculațiile și stabilizându-se prețurile. Ca rezultat, costurile produselor alimentare de bază, consumate de peste jumătate dintre familiile din România, au scăzut semnificativ. De exemplu, prețurile la făină au scăzut cu peste 30%, la mălai cu 26,3%, iar la ulei și unt cu 17,4%, respectiv 9,12%.
Această măsură a fost bine primită de către populație, iar la cererea acestora, a fost extinsă cel puțin până la finalul anului 2024.
”Este o măsură absolut justificată până când inflaţia va ajunge sub 5% la finele anului, conform datelor BNR”, a declarat Marcel Ciolacu.
Impactul pozitiv al măsurii implementate de PSD s-a reflectat și în scăderea inflației.
”Rata anuală a inflaţiei şi-a accelerat traiectoria descendentă în ultimul trimestru al anului 2023, influenţe favorabile fiind asociate în special preţurilor carburanţilor şi celor ale bunurilor alimentare.
Aportul decisiv la dezinflaţia din trimestrul patru a aparţinut acestora din urmă, ca rezultat al unui cumul de factori: menţinerea cotaţiilor materiilor prime de profil pe o pantă descendentă, recolta abundentă de pe plan intern şi internaţional, prelungirea şi extinderea listei produselor alimentare esenţiale vizate de măsura de plafonare a adaosului comercial”, se arată în ultimul raport al BNR.
De asemenea, măsura nu a afectat afacerile din comerț. Magazinele românești au demonstrat că pot opera cu adaosuri mai mici, fără să își compromită afacerile. În plus, în anul 2023 au avut loc două tranzacții importante pe piața de retail, iar investițiile în dezvoltarea rețelelor de magazine au continuat, fiind inaugurate peste 335 de magazine noi.
Material susținut de PSD.