Antena 3 CNN Economic Companii Liderul pietei farma trage linie: Businessul A & D Pharma la cota 700 mil. Euro, distributia pe plus, farmaciile pe minus. Pentru 2012, crestere minim 10%, intr-o piata in care jumatate din farmaciile independente risca falimentul

Liderul pietei farma trage linie: Businessul A & D Pharma la cota 700 mil. Euro, distributia pe plus, farmaciile pe minus. Pentru 2012, crestere minim 10%, intr-o piata in care jumatate din farmaciile independente risca falimentul

Adrian Mirsanu
4 minute de citit Publicat la 21:37 21 Noi 2011 Modificat la 21:37 21 Noi 2011
Liderul pietei farma trage linie: Businessul A & D Pharma la cota 700 mil. Euro, distributia pe plus, farmaciile pe minus. Pentru 2012, crestere minim 10%, intr-o piata in care jumatate din farmaciile independente risca falimentul
 
Grupul A & D Pharma, care detine pozitia de lider in sectorul farma, se asteapta pentru acest an la o cifra de afaceri consolidata in jurul valorii de 700 mil. Euro, mentinandu-si ritmul de crestere de doua cifre pe an, pe care si l-a bugetat si pentru anul viitor.
 
“In 2009, eram la peste 500 mil. euro, anul 2010 eram cel putin la 600 mil. euro, ceea ce poate indica faptul ca suntem in acest an in jurul a 700 mil. euro. Un miliard nu e chiar dupa colt”, afirma Robert Popescu, CEO A & D Pharma intr-un interviu acordat in exclusivitate antena3.ro.
Acesta explica faptul ca intre cele doua divizii, Mediplus care detine pozitia nr.1 in segmentul de distributie al pietei, si Sensiblu – cea mai mare retea locala de farmacii exista o dependenta foarte mare. La consolidarea rezultatelor la nivel de grup, vanzarile Mediplus inseamna circa 70% din ceea ce cumpara farmaciile din reteaua grupului A & D Pharma.
 
Segmentul de retail este cel care acum trage in jos businessul A & D Pharma, vanzarile in aceasta zona fiind in scadere, in timp ce distributia, afacerea cu ponderea cea mai mare in grup, continua sa fie pe crestere.
“A crescut wholesale-ul ca si cifra de afaceri, el avand o pondere mai mare si acesta a crescut pana la vreo 600 de mil. euro. Dar vorbim de un fenomen de tragere in jos din partea Sensiblu”, precizeaza Robert Popescu, seful A & D Pharma.
In businessul cu farmacii, s-au contabilizat pana acum cel putin doua efecte de pierdere – mutarea de la 1 aprilie a tuturor eliberarilor de produse oncologice injectabile din farmacii catre spitale, care insemna peste 10% din vanzarile unei farmacii. Al doilea factor negativ a lovit in trimestrul al treilea, cand a fost introdusa substitutia generica pe lista C2, masura care a impulsionat vanzarile de generice, mai ieftine, si a scos din piata medicamente mai scumpe.
In opinia celui mai puternic executiv din industria farma, sa tii astazi o farmacie pe linia de plutire este deja o performanta.
 
Cel mai greu o duc farmaciile independente. In ultimii doi ani, 605 farmacii au dat faliment. Pentru anul viitor, perspectivele sunt sumbre. Daca acum, aproape jumatate din farmacii acumuleaza pierderi intr-un mediu tot mai dificil este din ce in ce mai greu sa poata rezista pe piata anul viitor datorita masurilor luate in 2011, care au rupt parti de business pe acest segment.
Potrivit unor surse de pe piata de M & A, Sensiblu cauta sa achizitioneze una sau mai multe retele de farmacii in conditiile in care strategia de expansiune prin achizitii este confirmata la nivel de CEO A & D Pharma. Acesta spune ca orice oras in care Sensiblu nu are o farmacie sau are una – doua este o tinta, iar contextul este ca pana in 2013, cand ar urma sa se liberalizeze piata farmaciilor si sa poata fi deschise farmacii noi, miza ramane anul viitor achizitia de farmacii existente, fie pentru licenta, fie pentru businessul pe care il are, chiar si “bucata cu bucata”.
Piata farma este in acest moment la un nivel real aproape de flat (crestere de numai cateva procente), in timp ce A & D Pharma isi propune un salt de minim 10% anul viitor.
 
Pentru vanzari, cel mai mare jucator de profil mizeaza pe o crestere de doua degete, in timp ce la nivelul profitabilitatii, se asteapta la mentinerea sau, in varianta optimista, la o crestere de o cifra.
In acest moment, potrivit propriilor estimari, A & D Pharma detine o cota de 22 – 25% pe piata de distributie, respectiv circa 8% pe retail (farmacii) unde opereaza cu o retea formata din 295 de farmacii.
 
Principalii sai concurenti sunt pe piata de distributie Farmexpert, afacere controlata de catre grupul german ANZAG, acum parte a Alliance Boots, Polisano (business controlat de Ilie Vonica), Fildas (businessul Anca Vlad) sau Europharm. Pe piata farmaciilor, sunt mai multe retele mari precum Catena (business controlat de Anca Vlad), Dona (in care fondatorul Farmexpert, Eugen Banciu este asociat cu Nicu Nistor), HelpNet, Citypharma sau cea a Gedeon Richter.
 
Bilanturile de la Finante indica pentru Sensiblu ca a obtinut anul trecut un profit net de 9,7 mil. Euro la o cifra de afaceri de 235 mil. Euro.
 
De asemenea, Mediplus a realizat un profit net in 2010 de 8,7 mil. Euro la o cifra de afaceri de 553 mil. Euro. Grupul A & D Pharma, fondat in 1994, este controlat de catre libanezii Walid Abboud, Michel Eid, Roger Akoury si francezul Ludovic Robert. Pe langa diviziile de farmacii si de distributie, mai detine lantul de clinic private Anima si opereaza pe alte cinci piete din regiune prin divizia de Marketing & sales. In total, A & D Pharma are 3.700 de angajati in Romania.
 
 
 

×
Etichete: farmacii
x close