Oficial, doar General Motors trebuia să aleagă cui să-i vândă filialele sale europene, regrupate sub marca Opel cu excepţia firmei suedeze Saab, dar avizul guvernului german era decisiv, deoarece acesta a promis un credit de un miliard şi jumătate de euro pentru a asigura supravieţuirea uzinelor Opel. Cu patru luni înainte de alegeri, coaliţia guvernamentală de la Berlin nu putea accepta să dispară zeci de mii de locuri de muncă.
Opel are peste 25.000 de salariaţi în Germania şi alţi 25.000 în Marea Britanie, Belgia, Spania şi Polonia. Pentru preluarea grupului s-au înscris, iniţial, concernul italian Fiat, asocierea dintre firma canadiană Magna şi două societăţi ruseşti.
Discuţiile au fost foarte animate, mai ales după ce General Motors, susţinut de autorităţile americane, a cerut guvernului german să majoreze creditul cu încă 300 de milioane de euro.
Până la urmă, Fiat a fost eliminat din afacere iar General Motors şi guvernul german au ajuns la un acord cu canadienii de la Magna, producători de piese auto. Finanţarea va fi asigurată de o bancă rusească iar Opel se va asocia cu GAZ, cel mai mare constructor de automobile din Rusia, care produce, între altele, vestitele modele Volga.
Dincolo de ocean, presa americană este convinsă că General Motors îşi va anunţa, luni, falimentul. Pe ruinele concernului care a dominat, timp de decenii, industria auto mondială se va forma o nouă societate controlată, în proporţie de peste 70%, de Trezoreria americană. La bursa din New York, acţiunile General Motors au scăzut vineri sub pragul de un dolar.
Antena 3