Creditarea sectorului auto american cu 25 miliarde de dolari, are din ce în ce mai puţine şanse de aprobare în Congresul SUA, în timp ce ultimele negocieri se concentrează pe modificarea programului de susţinere a producţiei de maşini cu un consum scăzut de combustibil, relatează Reuters.
De negocierile purtate între senatorii democraţi şi cei republicani depind ultimele eforturi pentru aprobarea planului de sprijinire a sectorului auto. "Nu spun că s-a terminat. Avem încă discuţii, dar nu arată bine", a declarat senatorul republican Robert Bennett referitor la posibilitatea ca legislativul american să ajungă la o înţelegere care să poată fi votată de Congres.
În acelaşi timp, democratul Christopher Dodd, preşedintele comisiei bancare din Senat, este de părere că sunt "puţine" şanse ca negocierile să rezulte într-un proiect de lege.
Congresul american mai are la dispoziţie cel mult două zile de sesiuni post-alegeri. Discuţiile vor fi amânate apoi până la începutul anului viitor, la instalarea noului preşedinte Barack Obama şi a noilor membri ai legislativului.
Cei trei giganţi producători de maşini americani, General Motors, Ford şi Chrysler au cerut Congresului un ajutor de 25 de miliarde de dolari pentru a evita o criză de lichidităţi care ar putea determina falimentul celor trei mari producători auto. Cei trei producători auto din Detroit le-au spus legiuitorilor americani că numai sprijinul statului îi mai poate ajuta să îşi continue activitatea.
"Chrysler are de făcut plăţi de miliarde de dolari către salariaţi, furnizori, sistemul de sănătate, pensii. Acestea se ridică la 4 sau 5 miliarde de dolari pe lună. De aceea, dacă nu obţinem un sprijin imediat pentru finanţare, lichidităţile Chrysler ar putea scădea prea mult pentru a mai susţine aceste plăţi", au spus oficiali ai companiei. Pentru producătorii de maşini, anul 2009 ar putea adânci dezastrul.
"Credem că trebuie să ne alăturăm competitorilor noştri şi să vă cerem ajutorul pentru a obţine accesul la credite care să ne ajute să trecem de această dificilă criză economică", au spus şi directorii Ford. "Noi, cei de la Ford, sperăm să avem destule lichidităţi dar trebuie să ne pregătim pentru o posibilă deteriorare a condiţiilor economice în 2009."
"În acest moment, fără infuzii de lichiditate (...) probabil că o parte a industriei americane nu va supravieţui", a spus Rick Wagoner, preşedintele General Motors.
După ce proiectul democrat care viza acordarea a 25 miliarde de dolari în credite cu dobândă redusă a eşuat în negocierile cu senatorii republicani, cei din urmă au propus modificarea programului aprobat pentru producţia de maşini cu un consum eficient, tot cu fonduri de 25 de miliarde de dolari.
Însă, pentru ca producătorii auto să poată folosi cele 25 de miliarde pentru finanţarea activităţilor curente este necesară modificarea mai multor prevederi legislative, iar liderul democraţilor din Senat, Harry Reid, consideră că este puţin probabil ca acest lucru să se întâmple.
"Oricât am munci şi am încerca, membrii Camerei Reprezentanţilor pleacă acasă joi. Pleacă pentru tot restul anului", a spus Reid. Ca urmare a susţinerii slabe din partea propriilor senatori şi a opoziţiei republicanilor, democraţii au abandonat votarea propunerii pentru un nou program de 25 de miliarde de dolari.
Foto: Worldcarfans.com
Antena3.ro