Cine sunt jucătorii de pe piaţa românească cablu şi DTH (antene satelit), dar mai ales cât acoperă din această piaţă, sunt informaţii pe care te-ai aştepta să le găseşti cu un simplu click. În realitate, însă, cifrele cu pricina sunt date confidenţiale, puse sub cheie de aşa zisul secret comercial şi care lasă loc de multe calcule. Care în unele cazuri depăşesc pragul de 50%, ceea ce se poate traduce în poziţie de monopol.
Este şi cazul RCS&RDS, unde poziţia de monopol a fost invocată în repetate rânduri, atât la nivel central, cât şi local, în mai multe judeţe. Monopol, monopol, dar să-l ştim şi noi. Aşa ar spune Caragiale dacă şi-ar adapta replicile la situaţia din piaţa de telecomunicaţii, în special pe zona de cablu tv şi antene satelit.
Specialiştii pieţei susţin că, unul dintre operatori-care de altfel se autointitulează “lider pe piaţa din România în furnizarea serviciilor de internet şi de televiziune prin cablu şi satelit şi este cel mai mare furnizor alternativ de servicii de telefonie fixă”-RCS&RDS are de ceva vreme poziţia de monopol, atât la nivel naţional, cât şi în unele judeţe unde este practic stăpân la acest capitol. Informaţia se bazează pe datele specialiştilor, însă verificarea lor la autorităţi este imposibil de realizat. Instituţiile care reglementează, verifică, autorizează astfel de activităţi spun că, cifrele sunt „sub cheie”, nu pot fi confirmate, dar nici infirmate, pe motiv de secret comercial.
Tot ce ştim-din date oficiale-este că piaţa de televiziune prin satelit din România este controlată în proporţie de “peste 90%” de trei mari companii: RCS&RDS - Digi, Romtelecom - Dolce şi UPC - Focus Sat. La jumătatea anului trecut existau 5,92 de milioane de abonaţi la serviciile TV, din care 3,67 milioane de abonaţi la serviciile TV prin cablu, 2,21 milioane de abonaţi la serviciile DTH (satelit) şi 35.000 de abonaţi la serviciile IPTV, potrivit datelor ANCOM.
Continuarea acestei anchete foarte interesante, pe www.incomemagazine.ro