Studiul PwC Saratoga 2012 arată că indicatorul privind rentabilitatea capitalului uman din România a scăzut cu 9% anul trecut, la 1,22 puncte, marcând a doua reducere consecutivă, după o diminuare de 12% în 2010, la 1,34.
Costurile cu forţa de muncă raportate la costurile totale ale companiilor au crescut de la 10,13% în 2010 la 11,45% anul trecut.
"Din păcate, companiile româneşti s-au văzut confruntate anul trecut cu o erodare a profitabilităţii, corelată cu o creştere a costurilor cu forţa de muncă. În acest context, rentabilitatea capitalului uman din România a rămas în urma celorlalte state din Europa Centrală şi de Est, acolo unde media este de 1,57. Acest lucru afectează competitivitatea României şi atractivitatea sa ca destinaţie de investiţii. Pentru redresare este nevoie de controlul costurilor salariale, astfel încât orice nouă creştere să fie la nivelul câştigurilor de productivitate, sau chiar sub acestea", a declarat, în cadrul unui comunicat de presă, Horaţiu Cocheci, senior manager, liderul echipei de consultanţă în resurse umane PwC România.
Au existat însă şi sectoare în care indicatorii financiari şi de rentabilitate a capitalului uman s-au îmbunătăţit în 2011. Câştiguri de productivitate au fost înregistrate în domeniul tehnologiei informaţiei şi în telecomunicaţii.
Rentabilitatea capitalului uman s-a deteriorat semnificativ în sectorul bancar, în industria bunurilor de larg consum şi în industrie.
În ceea ce priveşte fluctuaţia de presonal, aceasta s-a situat în limite normale şi s-a apropiat de mediile înregistrate în Europa Centrală şi de Est. Anul trecut, 15,6% din angajaţi au părăsit organizaţiile pentru care lucrau (media în Europa Centrală şi de Est este de 16,7%).
România se află printre ţările cu un nivel redus al absenteismului (1,4%), de 3 ori mai scăzut decât media din Europa Centrală şi de Est (4,3%).
Studiul PwC Saratoga Romania 2012 a fost realizat pe baza datelor colectate de la 84 de companii participante din cinci ramuri economice (telecomunicaţii, tehnologie, produse industriale, industria farmaceutică, industria bunurilor de larg consum, retail, industria hotelieră şi sectorul bancar).