Faptul că un utilizator acceptă, la telefon, oferta prezentată de un furnizor nu presupune, în mod automat, încheierea unui contract la distanță, a transmis Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM), potrivit Agerpres. De asemenea, plasarea unei comenzi pe un site nu produce efecte juridice, fără un mesaj de confirmare de la furnizor, a adăugat instituția.
„Acceptarea telefonică de către utilizator a ofertei prezentate de furnizor nu presupune, în mod automat, încheierea unui contract la distanță! Contractul se consideră încheiat la data la care a fost semnată oferta sau la care a fost transmis consimțământul scris, pe suport durabil, către furnizor”, a precizat ANCOM.
Utilizatorul trebuie să primească informații cheie
Potrivit sursei citate, contractul la distanță este acel document care se încheie fără prezența fizică simultană a părților, fiind utilizate doar unul sau mai multe mijloace de comunicație la distanță (de exemplu, telefon, scrisoare, e-mail, aplicații online etc.), înainte și inclusiv la momentul încheierii contractului.
„Înainte de încheierea unui contract la distanță, indiferent de modalitatea de încheiere (în urma unei convorbiri telefonice sau în urma plasării unei comenzi online), furnizorul are obligația de a oferi o serie de informații minime, cum ar fi: identitatea furnizorului, serviciile oferite, caracteristicile echipamentelor și dacă acestea sunt incluse în pachet, prețul total (servicii și echipamentele asociate), durata și condițiile de încetare a contractului, precum și informații despre dreptul de retragere din contract”, a transmis ANCOM.
Utilizatorul trebuie să își dea consimțământul pentru contract cu semnătura
De asemenea, furnizorul are obligația de a face valabile aceste informații pe un suport durabil, hârtie, e-mail sau fax sau într-un document „care poate fi deschis, vizualizat și descărcat cu ușurință”.
„În cazul unui contract inițiat la telefon, pentru finalizarea procesului de încheiere a contractului, utilizatorul trebuie să-și transmită consimțământul fie prin semnarea olografă a ofertei și returnarea acesteia către furnizor (dacă o primește pe hârtie), fie printr-o confirmare transmisă furnizorului pe un suport durabil (e-mail, fax)”, notează Autoritatea.
Pe de altă parte, în cazul unui contract online, momentul încheierii acestuia îl constituie momentul în care furnizorul confirmă, pe un suport durabil, că a acceptat comanda transmisă de utilizator.
„Indiferent de modul de încheiere a contractului, furnizorul trebuie să pună la dispoziția utilizatorului fișa de sinteză a contractului, cel mai târziu înaintea începerii furnizării serviciilor sau la momentul livrării echipamentelor, după caz'” menționează ANCOM.
De asemenea, furnizorul este obligat să ofere informații despre prețul total al echipamentului, incluzând eventuale costuri pentru livrarea echipamentului achiziționat și, după caz, pentru returnarea acestuia în cazul retragerii din contract.
Conform legii, termenul maxim de livrare a unui echipament este de 30 de zile de la încheierea contractului, cu excepția cazurilor în care părțile au agreat un alt termen.
În cazul în care echipamentul nu este livrat în 30 de zile sau în termenul convenit, utilizatorul poate solicita livrarea într-un termen suplimentar, corespunzător circumstanțelor.
Utilizatorul se poate răzgândi în 14 zile fără motiv
De asemenea, în cazul în care furnizorul nu livrează echipamentul în termenul suplimentar, utilizatorul are dreptul să solicite încetarea contractului.
„Simpla transmitere a unei comenzi pe site-ul furnizorului nu produce efecte juridice decât dacă furnizorul transmite un mesaj de confirmare a comenzii.
După încheierea contractului la distanță, utilizatorul are dreptul să se răzgândească și să se retragă din contract, fără a invoca vreun motiv, în termen de 14 zile de la data încheierii contractului, respectiv de la data primirii echipamentului achiziționat, după caz. Retragerea din contract ar trebui să se realizeze prin completarea formularului de retragere sau a unei declarații explicite în acest sens.
În cazul returnării echipamentului achiziționat, formularul de retragere va fi însoțit de o cerere de returnare a acestuia. În cazul în care furnizorul omite informații cu privire la costurile de livrare sau returnare a unui echipament asociat unui contract la distanță, utilizatorul nu va plăti costurile respective”, precizează arbitrul telecom.
Problemele legate de livrarea echipamentelor comandate online sau în urma unei convorbiri telefonice vor trebui semnalate de către utilizatori în primul rând furnizorilor cu care au încheiat contractul la distanță.
„ANCOM poate interveni în situația în care furnizorii nu respectă drepturile utilizatorilor cu privire la încheierea contractelor la distanță prin care sunt achiziționate servicii de comunicații electronice cu sau fără echipamente asociate. În cazul în care furnizorii nu respectă clauzele unui contract la distanță, consumatorii pot sesiza Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), iar alte categorii de utilizatori finali se pot adresa mediatorilor autorizați sau instanțelor de judecată”, subliniază instituția.
Totodată, InfoCentru ANCOM pune la dispoziția utilizatorilor informații utile despre serviciile de comunicații electronice (telefonie, internet și televiziune), serviciile poștale și serviciile digitale pentru a-i sprijini în alegerea și folosirea acestor servicii.
Informațiile se referă în principal la încheierea contractelor, oferte, calitatea serviciilor, serviciul de roaming sau regulile ce trebuie respectate în mediul online. În plus, utilizatorii pot găsi aici ghiduri dedicate, pe teme precum fraudele prin telefon sau serviciile de acces la internet.