Banii vor fi folosiţi pentru construirea unui terminal nou, modernizarea pistei de aterizare ? decolare, consolidarea a două căi de rulare existente şi realizarea alteia noi, precum şi a unei noi platforme, a trei drumuri interne, crearea de facilităţi cargo, balizaj de ultimă generaţie, dotarea cu noi echipamente pentru controlul traficului aerian.
?Am plecat de la principiul că, în timp ce un kilometru de autostradă nu duce nicăieri, un kilometru de pistă a aeroportului deschide Bacăul către lume'', a declarat, în exclusivitate pentru Agerpres, Dragoş Benea, preşedintele Consiliului Judeţean Bacău, sintetizând, astfel, decizia autorităţilor locale pentru un asemenea demers realizat în premieră în România.
Licitaţia de concesionare, la care se înscriseseră şase firme din România, Italia şi Austria, fusese câştigată, în iunie 2008, de compania Blue Air, firmă de tip ?low cost?, dar aprobarea documentelor în cadrul forului judeţean, proprietar din 1997 al aeroportului băcăuan, a întârziat, atât din cauza alegerilor locale desfăşurate anul trecut, cât şi disputelor politice din interiorul CJ, în lunile care au urmat.
Concesionarea a fost gândită de către un consorţiu format din firma internaţională de consultanţă ''Deloitte'', firma românească specializată în proiectări din domeniul aviaţiei ?Iptana? şi firma de avocatură ?Boştină şi asociaţii?, care le-a prezentat, în aprilie 2008, consilierilor judeţeni băcăuani din fosta legislatură un proiect apreciat de aceştia drept ?cea mai eficientă şi rapidă? modalitate de modernizare şi dezvoltare a Aeroportului ?George Enescu?. Aceasta deoarece Consiliul Judeţean nu avea resursele financiare pentru a aduce respectivul obiectiv la standardele europene de confort pentru pasageri şi siguranţă în operarea avioanelor.
Aeroportul din Bacău fusese declarat, în 1975, prin decret prezidenţial, aeroport internaţional, deşi niciodată nu a îndeplinit condiţiile cerute de un asemenea statut, în decursul anilor cunoscând doar ?reparaţii minore?. În 1992, reprezentanţii companiei chineze ?Marele zid? au venit la Bacău pentru a studia posibilitatea modernizării aeroportului din localitate şi crearea, în preajma acestuia, a unei ?zone de comerţ liber?, dar dialogul a eşuat, la fel ca şi negocierile care au urmat între anii 1993-1996 cu investitori din Austria, Italia, Marea Britanie, SUA. Aceasta din cauza faptului că aeroportul băcăuan se afla în proprietatea statului, iar potenţialii investitori doreau o colaborare cu un proprietar local.
Din 1997 se oficializează, însă, prin Hotărâre de Guvern, trecerea aeroportului în administrarea Consiliului Judeţean, instituţie care a încercat, apoi, tot ce se putea legal pentru a-l moderniza. Dar ?nici Guvernul Năstase, nici Guvernul Tăriceanu nu au alocat fonduri de investiţii în ciuda numeroaselor intervenţii şi proiecte concrete propuse?, spune Dragoş Benea. Aşa încât, precizează preşedintele Consiliului Judeţean, 's-a luat decizia istorică pentru România de a concesiona aeroportul în ciuda tuturor piedicilor legale, politice sau izvorâte din diverse interese''.
Aeroportul internaţional din Bacău, destinat atât traficului civil de călători ori marfă, cât şi celui militar, are, în prezent, o pistă a cărei lungime ar permite accesul oricărei aeronave construite în lume, dar cunoaşte, conform specialiştilor, un avansat grad de degradare care impune reabilitarea sa urgentă.
Astfel, după ruperea trenului de rulare la aterizarea unei aeronave, în luna martie 2008, activitatea aeroportuară a fost restricţionată. De asemenea, este nevoie de creşterea capacităţii şi modernizarea terminalului pentru călători, deoarece numărul pasagerilor care accesează serviciile aeroportului băcăuan s-a dublat an de an, începând din 2005, ajungând la o ofertă din partea tour-operatorilor aerieni pentru 2009 de peste 250.000 de călători, în timp ce numărul firmelor din domeniul aviaţiei care operează pe aeroportul băcăuan s-a triplat.
Agerpres