Antena 3 CNN Economic Cine sunt românii care pot plăti facturile în rate din 1 aprilie 2023 şi care este procedura. Dumitru Chisăliţă: "E un proces birocratic"

Cine sunt românii care pot plăti facturile în rate din 1 aprilie 2023 şi care este procedura. Dumitru Chisăliţă: "E un proces birocratic"

Milena Niță
3 minute de citit Publicat la 12:36 01 Apr 2023 Modificat la 12:36 01 Apr 2023
facturi in rate
Cine sunt românii care pot plăti facturile în rate din 1 aprilie şi care este procedura. Dumitru Chisăliţă: "E un proces birocratic" Sursa foto: Getty Images/ANGELO BREZOIANU / AGERPRES FOTO

Vestea bună ar fi că tot din 1 aprilie 2023 puteți să vă plătiți facturile la gaze în rate, la fel ca în cazul celor la energie electrică. 

Dacă furnizorii vă trimit facturile cu întârziere timp de trei sau șase luni, ei sunt obligați să accepte solicitările românilor de a eșalona plata în trei sau șase rate. 

Și tot din 1 aprilie, facturile pe care le vom primi vor arăta diferit și va fi mai simplu să verificăm informațiile esențiale. 

Dumitru Chisăliță, președintele Asociației Energia Inteligentă (AEI), a explicat sâmbătă, la Antena 3 CNN de ce se scumpesc gazele din nou.

Citeşte şiVal de scumpiri de la 1 aprilie. Cu cât cresc facturile şi cine sunt românii care vor primi bani înapoi

"În conformitate cu legea 357 pe 2022, cea care a stabilit plafonarea și compensarea prețurilor la gaze și energie electrică, ANRE-ul are obligația ca, începând cu 1 aprilie 2023 să accepte majorarea de tarife cu acele costuri care nu au fost recunoscute în tarifele din anul 2021-2022. 

Practic, discutăm de efectul legii care stabilește această creștere începând cu 1 aprilie 2023.

Dacă vorbim de tarifele de la energie electrică, în anul 2022 au existat creșteri substanțiale ale prețului la energie electrică pe care operatorii de transport și distribuție o folosesc în procesele tehnologice. 

Această creștere a fost interzisă a li se aplica prin legea 357 pe 2022 și practic tot acea lege spunea că, chiar dacă un an de zile se suspendă posibilitatea ca acești operatori să-și recupereze costurile cu tot ceea ce a însemnat scumpirile din anul 2022, după 1 aprilie 2023 ei au dreptul să-și recupereze aceste costuri. 

Au făcut demersurile necesare la ANRE, iar instituţia după ce a constatat că acele facturi sunt corecte și solicitărilor sunt corecte, a aprobat această creștere de tarife și pe parte de energie electrică", a spus Dumitru Chisăliță.

Care sunt pașii ca un român să-și plătească facturile în rate? 

Potrivit legii, dacă furnizorii de gaze naturale trimit facturile cu întârziere, la fel ca și în cazul facturilor de energie electrică, românii care au probleme în plata acestor facturi pot cere eșalonarea plăților. 

"Așa cum spune ordinul ANRE, e nevoie ca un consumator care constată că a primit o factură cu o întârziere de câteva luni să solicite - fie prin intermediul unor aplicații online, fie prin deplasarea la centrele de informare cu clienții - un anumit mod de eșalonare a acestei facturi, astfel încât el să aibă un timp similar de plată cu timpul în care a fost întârziat venirea facturii. 

Este o procedură corectă și echitabilă, dar această procedură nu se desfășoară de la sine. E nevoie să se facă o cerere în acest sens. 

Simpla amânare a plății nu echivalează cu eșalonarea la plată a acestei facturi, deci e nevoie de acest proces birocratic prin care să ceară și, ulterior, furnizorul trebuie să-i confirme acest lucru", a explicat Dumitru Chisăliță, președintele Asociației Energia Inteligentă.

Sute de mii de români vor primi banii înapoi de la facturile la energie

În schimb, peste 150.000 de clienți vor primi facturi de regularizare la energie electrică cu minus, pentru că au redus consumul la electricitate în 2022, a anunţat vicepreședintele ANRE, Zoltan Nagy-Bege.

Mai mult, numărul românilor cu facturi pe minus la energie electrică ar putea creşte, ajungând chiar la 200.000.

"Am finalizat și acele machete, regularizări, care se fac în baza OUG pentru clienții care și-au redus consumul în 2022 față de 2021. 

Este un număr considerabil de clienți, peste 150.000, potrivit datelor furnizorilor. Probabil vom depăși 200.000.

Este o dovadă că clienții casnici s-au preocupat să-și reducă din consum", a declarat Zoltan Nagy-Bege.

Ce trebuie să facă românii ca să primească banii înapoi de la facturi

Legislația adoptată anul trecut referitoare la plafonarea prețurilor pentru clienții finali spune că, în februarie 2023, clienții care au avut în 2022 un consum mediu real mai mic decât cel în 2021 și practic se încadrează într-un consum pentru care beneficiază de preț plafonat, vor fi reîncadrați. 

Acești români vor primi facturi de regularizare a consumului facturat anterior, evident cu minus.

Legislația de plafonare a stabilit plafoane maxime de preț pentru tranșe de consum dar aplicate la consumul anului precedent.

Furnizorul stornează practic toate facturile emise anul trecut la preț neplafonat și emite altele, cu prețul mai mic, plafonat. Rezultă în final o diferență – o sumă cu minus, bani pe care clientul îi are de primit. 

Suma va fi scăzută din următoarea factură în afara situației în care clientul dorește expres să primească banii în cont și pentru asta trebuie să facă o cerere la furnizor.

×
x close