Antena 3 CNN Economic Chinezii invadează piaţa auto electrică cu automobile ieftine şi baterii închiriate, ameninţând marile mărci occidentale

Chinezii invadează piaţa auto electrică cu automobile ieftine şi baterii închiriate, ameninţând marile mărci occidentale

Mihai Paul
3 minute de citit Publicat la 13:33 20 Sep 2024 Modificat la 13:33 20 Sep 2024
electric car
China este cel mai mare producător mondial de automobile electrice. Foto: GettyImages

Încă o mașină electrică chineză își propune să ameninţe poziţia de piaţă a Tesla, oferind un discount și mai mare pentru automobilul său electric, în contextul în care din octombrie Uniunea Europeană va impune taxe de 35% pentru automobilele chineze iar China încearcă să mute o parte din producţie în Europa. Prețurile mai mici ale mașinilor din China decât cele de pe piața Occidentală riscă să ducă la probleme mari pentru producătorii cunoscuți de branduri europene și americane.

Onvo, marca cu prețuri mai mici lansată de compania premium de mașini electrice Nio, a anunțat că primul său model, SUV-ul L60, va avea un preț de pornire de doar 149.900 de yuani chinezești, 21.210 dolari, conform CNBC.

Condiţia pentru acest preţ promoţional este achiziționarea unei baterii închiriate printr-un abonament lunar, începând de la 599 de yuani. Asta este echivalentul a puțin peste 1.000 de dolari pe an pentru „închirierea” bateriei.

Un model Onvo cu bateria și mașina începe de la 206.900 yuani, peste 29.000 de dolari. Livrările sunt programate să înceapă pe 28 septembrie.

Industria mașinilor electrice din China a invadat piaţa cu modele mai ieftine decât cele occidentale. Nio este piesa de rezistenţă a strategiei chineze de acaparare a segmentului de piaţă dar și alte companii vor o parte din cota de piață a Tesla şi a producătorilor europeni.

China produce cel mai mare număr de unităţi, cu peste 8 milioane de automobile electrice produse în 2023, în timp ce europenii au vândut 3.2 milioane de automobile iar nord-americanii 1.4 milioane de automobile.

Chinezii vor să producă în Uniunea Europeană

Piaţa este însă extrem de dinamică, China încercând să producă unele automobile în Uniunea Europeană pentru a evita taxele mărite în timp ce producătorii vestici vor să producă cât mai multe componente în Asia pentru a scădea costurile.

Astfel, de la 30 octombrie, Uniunea Europeană va tripla taxele pentru acesată piaţă până la 35%, oricum mai puţin decât taxele din SUA şi Canada de 100%.

Astfel, producătorul chinez BYD  a decis să decshidă o fabrică la Szeged, în Ungaria, pentru a evita taxele. Chery va produce automobile în Bracelona într-un join-venture cu spaniolii de la Ebro în timp ce Gely, care a cumpărat Volvo, vrea să facă acelaşi lucru pentru a evita taxele, conform NYTimes .

Preţurile vehiculelor electrice chineze sunt motivul pentru acestea câştigă teren. Un model vestic a costat în medie în Uniunea Europeană circa 45.000 de dolari în timp ce un automobil chinez a avut un preţ mediu de 26.000 de dolari. Cota de piaţă a automobilor chineze a ajuns de la 0.4% la 3% în 2023 în UE, conform Euronews.

Asta ar putea amenința marii producători de autombile din Europa, care deja se confruntă cu probleme. Recent, grupul Volkswagen AG a anunţat marţi că va abandona o serie de acorduri de muncă, inclusiv garantarea locurilor de muncă până în 2029, la şase fabrici din Germania, ceea ce sporeşte perspectiva concedierilor din 2025.

Probleme însă există și pentru China, pe lângă majorarea taxelor, există lipsa de popularitate a brandurilor dar şi costurile crescute de mentenanţă. 

Având suportul producătorului Geely, Zeekr urmează să lanseze primul său SUV electric de dimensiuni medii, Zeekr 7X, în China pe 20 septembrie, având un preț de pornire de 239.900 de yuani, 34.020 de dolari.

Xpeng a anunțat la sfârșitul lunii august că marca sa destinată cumpărătorului obişnuit, Mona, va începe vânzările modelului său electric M03 coupe în China.

Versiunea de bază începe de la 119.800 de yuani, 16.989, de dolari, având o autonomie de 515 kilometri (320 de mile) și câteva funcții de asistență la parcare.

O versiune a modelului Mona M03 cu caracteristici avansate de asistență la condus „Max” și o autonomie de 580 de kilometri se va vinde cu 155.800 de yuani, 22.094 de dolari.

Acțiunile Nio au crescut temporar cu mai mult de 3,5% în tranzacțiile din SUA joi, după lansarea modelului Onvo L60.

Noul preț al L60 este chiar mai mic decât ceea ce compania a anunțat anterior. Când Nio a lansat brandul Onvo în mai, compania a declarat că L60 va începe să se vândă la 219.900 de yuani, comparativ cu Model Y de la Tesla, care costă 249.900 de yuani, o diferenţă care înseamnă circa 4.200 de dolari.

CEO-ul Nio, William Li, a declarat într-un interviu exclusiv pentru CNBC, joi, că speră să lanseze Onvo în Europa cât mai curând, poate chiar anul viitor, dar nu a avut un termen specific. 

 

×
x close