În același timp, președintele ANPC a semnat ordinele pentru încetarea practicilor înșelătoare și incorecte în cazul a 11 bănci, cărora le-a transmis să înceteze cu amenințările.
Până în acest moment, au fost verificați 11 operatori economici financiari la care s-au descoperit practici comerciale înșelătoare cu privire la modul de calcul al ratelor, prin faptul că, pe graficul de rambursare, rata era compusă, în primii ani, 25% din soldul principal de rambursat și 75% dobândă.
”Dacă analizăm și faptul că, la un moment dat, ROBOR era 0,16% și astăzi este jurul cifrei de 7%, ne dăm seama că toată această situație, ușor de prevăzut la momentul acordării creditului de către instituțiile financiar-bancare, ar fi putut proteja consumatori cărora aparent li s-a făcut un bine oferinduli-se o variantă de acordare a împrumutului și așa au fost niște condiții pe care am convingerea că aceștia nu le-au înțeles”, a explicat Horia Constantinescu, președinte ANPC.
”Ulterior, acest lucru s-a dovedit de fapt a fi un măr otrăvit pentru consumatori”, a spus și Sebastian Hotca, vicepreședinte ANPC.
La rândul lor, băncile au anunțat că vor riposta împotriva deciziei ANPC.
”Comunitatea bancară analizează toate pârghiile legale pentru corectarea acestei nedreptăţi şi tragerea la răspundere a celor responsabili pentru prejudiciile grave de imagine aduse sectorului bancar. Defăimarea instituţiilor de credit prin afirmaţii eronate şi calomnioase reprezintă un abuz şi apreciem că acest tip de retorică nu poate să fie tolerat în spaţiul public. În acest context, considerăm necesar ca instituţiile ierarhice superioare să intervină cu celeritate”, spun reprezentanții Asociației Române a Băncilor.
Cei de la Protecția Consumatorului susțin însă că nu sunt intimidați de anunțul făcut de bancheri și cer să fie schimbate modalitățile prin care se acordă un credit, astfel încât cei care le contractează să fie corect informați.
”Ceea ce vrem noi pentru această reechilibrare, să existe o societate comercială, instituție financiară, să vină și să pună în dispoziție consumatorului două sau trei opțiuni, din care el să poată să aleagă. Să nu mai există acele contracte preformulate, contracte de aderare în care te duce efectiv și îi spunea, nu te încadrezi astăzi la produsul ăsta, dar îți dă mai un alt produs”, spune Paul Anghel, director ANPC.
Comisarii ANPC au mai propus și emiterea unor noi grafice de rambursare, atât pentru creditele aflate în curs, cât și pentru cele viitoare, unde principalul credit datorat să fie achitat de către consumatori în rate egale.
11 bănci au primit ordin pentru încetarea practicilor înșelătoare de la ANPC.
Protecția Consumatorului a anunțat si faptul ca a sesizat Consiliul Concurentei. La rândul sau, Consiliul Concurentei a subliniat în repetate rânduri că are propria investigație cu privire la bănci: suspiciunea că 10 bănci au trucat ROBOR-ul.
Așadar, băncile ar putea fi investigate sub două aspecte de către Consiliul Concurenței: odată pentru trucarea ROBOR-ului și odată pentru practici înșelătoare privind calculul dobânzilor.
În ceea ce privește investigațiile Protecției Consumatorilor, până în acest moment, au fost verificați 11 operatori economici financiari bancari care activează pe teritoriul României, la care ANPC a identificat fapte contravenționale, respectiv practici comerciale înșelătoare săvârșite de aceștia cu privire la modul de calcul al ratelor, prin faptul că, pe graficul de rambursare, rata era compusă, în primii ani, 25% din soldul principal de rambursat și 75 % dobândă. Prin aceasta modalitate de calcul, consumatorii plăteau, de fapt, preponderent dobândă, potrivit instituției.
Totodată, pe lângă discuții legate de bănci, Consiliul Concurentei vorbește și despre Raportul anual pentru anul 2022. Așadar, vor fi prezentate și alte investigații.