Antena 3 CNN Economic Ce scrie pe afișele care trebuie să atragă atenția că unele produse au gramaj modificat mai mic și unde le găsiți în magazine

Ce scrie pe afișele care trebuie să atragă atenția că unele produse au gramaj modificat mai mic și unde le găsiți în magazine

Georgiana Iuzic
2 minute de citit Publicat la 11:54 12 Sep 2024 Modificat la 11:54 12 Sep 2024
cos cumparaturi supermarket magazin
Magazinele vor fi nevoite de acum să semnaleze produsele care și-au modificat gramajul. În imagine, coș de cumpărături într-un supermarket. Sursa foto: Getty Images

Guvernul vrea să stopeze fenomenul "shrinkflation", adică modalitatea prin care se încearcă acoperirea scumpirii produselor prin micşorarea cantităţilor. Magazinele vor fi nevoite de acum să semnaleze aceste produse care și-au modificat gramajul. Ordinul ANPC a fost publicat în Monitorul Oficial.

Magazinele vor trebui sa semnalizeze la raft dacă un produs și-a modificat gramajul dar a rămas la aceleași preț. Fenomenul denumit și shrinkflation, adică modalitatea prin care se încearcă să se ascundă scumpirile, va fi amendată de acum.

Ordinul ANPC a fost publicat în Monitorul Oficial și vine cu obligații pentru comercianți.

Afișele care trebuie să atragă atenția că unele produse au gramaj modificat mai mic. FOTO Captură video Antena 3 CNN

Astfel, la rafturi vom vedea niște etichete mari de 15 cm înălțime și 10 cm lățime pe care va fi trecută o poză cu produsul care a avut o modificare de gramaj dar a rămas la același preț. Problema este că retailerii vor avea costuri suplimentare iar asta înseamnă scumpiri la raft, spune Asociația micilor comercianți din România.

Un astfel de afiș va costa undeva la 1,5 lei, iar dacă la raft sunt 10 bucăți de unt, atunci suma aceasta se va împărți la produsele de la raft și asta înseamnă că untul se va scumpi cu 15 bani.

Acest afiș trebuie trecut la fiecare produs care se vinde în cantități mai mici iar obligația de informare se aplică pe o perioadă de cel puțin 30 de zile de la data punerii în vânzare, la raft, a produsului cu volum sau greutate redusă.

Analiștii spun că această măsură oricum nu va avea efecte pentru că ordinul nu este complet

Ce se întâmplă dacă retailerul scade prețul acelui produs cu 3 bani? Mai pune sau nu afiș? Analiștii sunt de părere că acest ordin este dat doar de ochii lumii dar nu va feri într-adevăr consumatorii de astfel practici.

Legea se va aplica din 10 octombrie, atunci când în magazine vom vedea astfel de afișe. Cei care nu respectă ordinul vor primi amenzi cuprinse intre 1.000-10.000 de lei, iar suplimentar se poate decide retragerea de la raft la produselor până la remedierea situației.

S-a ajuns in această situație după ce acest fenomen cunoscut în Franța a ajuns și la noi. Astfel, oamenii observau că plătesc aceiași bani pe produse care aveau o greutate mai mică. Un exemplu ar fi napolitanele pentru care a scăzut gramajul de la 180 de grame la 160 de grame, iar la mai multe branduri de cașcaval greutatea a scăzut cu 10 grame. Untul a scăzut cu 20 grame. De asemenea, balsamul de rufe se vinde acum la 975 ml in loc de un litru.

Însă vor fi totuși niște comercianți care vor fi scutiți. Vânzători de la distanță nu vor fi nevoiți să semnalizeze scăderea gramajului. 

×
x close