Programul privind cadastrarea cu fonduri europene a fost prelungit până în 2027, a declarat vineri, într-o conferinţă de presă la Alba Iulia, directorul general al Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară (ANCPI), Laurenţiu Blaga.
”Sunt 660 de comune care beneficiază de finanţare europeană pentru înregistrarea sistematică a proprietăţilor în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară. Acest program a fost prelungit până în anul 2027”, a declarat Laurenţiu Blaga, care a revenit în această săptămână în funcţia de director general al ANCPI, conform Agerpres.
Potrivit lui Blaga, această prelungire a fost determinată de lipsa interes pentru licitații.
"În momentul în care am preluat funcţia de director general, în 2020, programul acesta de cadastrare a 660 de comune a avut un procent de 5% comune contractate. La sfârşitul anului 2021, am reuşit să implementăm anumite măsuri pentru ca firmele să acceseze acest program.
Unele comune au fost licitate şi de trei ori. Nu a venit nimeni la licitaţie pentru că nu era atractiv. La sfârşitul anului 2021, am reuşit să creştem acest grad de licitare a comunelor până la 95%. Timpul a fost foarte scurt. Din 2020 până în 2023, să reuşim să implementăm acest program nu s-a putut", a declarat Blaga.
Peste 312 milioane de euro alocate pentru cadastrarea comunelor din România
Până în prezent, prin Proiectul major ”Creşterea gradului de acoperire şi incluziune a sistemului de înregistrare a proprietăţilor în zonele rurale din România”, au fost cadastrate din fonduri europene un număr de 88 de comune. Ele au fost finanţate prin Programul Operaţional Regional 2014-2020, iar din 2024 finanţarea europeană va fi asigurată prin Programul Operaţional Creştere Inteligentă, Digitalizare şi Instrumente Financiare 2021-2027.
Proiectul major ”Creşterea gradului de acoperire şi de incluziune a sistemului de înregistrare a proprietăţilor în zonele rurale din România" completează obiectivul Programului Naţional de Cadastru şi Carte Funciară (PNCCF), prin realizarea lucrărilor de înregistrare sistematică pentru 660 de unităţi administrativ-teritoriale.
Valoarea totală a acestui proiect este de peste 312 milioane de euro, din care aproape 266 milioane de euro reprezintă fonduri externe nerambursabile de la Uniunea Europeană şi circa 47 milioane de euro cofinanţare de la bugetul de stat.
Potrivit lui Blaga, lucrările de înregistrare sistematică a proprietăţilor în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară au fost finalizate în 209 unităţi administrativ-teritoriale. În 88 dintre acestea, finanţarea a fost asigurată din fonduri europene, iar câteva UAT-uri au beneficiat de cofinanţare (din veniturile proprii ale ANCPI şi bugetul autorităţilor locale).