Potrivit IDC un număr de 108 milioane PC-uri au fost vândute anul trecut în regiunea Asia-Pacific, exceptând Japonia, 2013 fiind primul an în care regiunea înregistrează un declin de două cifre al vânzărilor de calculatoare personale.
„Încetinirea economică de pe marile pieţe emergente din regiune a afectat în mod negativ intenţiile de achiziţie”, notează IDC.
„Pe partea consumatorilor, răspândirea smartphone-urilor şi tabletelor în regiune a contribuit şi mai mult la declinul pieţei PC-urilor”, a explicat analistul IDC Handoko Andi.
Acesta consideră că „2014 ar urma să fie un nou an dificil pentru piaţa PC-urilor pe măsură ce competiţia între dispozitive va creşte”.
În topul vânzărilor, grupul chinez Lenovo şi-a păstrat poziţia de lider, cu o cotă de 24,9% din piaţa Asia-Pacific însă vânzările sale au înregistrat o scădere de 9,5%, în principal din cauza vânzărilor slabe din China.
Pe locul al doilea se situează grupul american Hewlett-Packard cu o cotă de 10,5%, în creştere faţă de cota de 8,9% pe care o avea în 2012, în condiţiile creşterii vânzărilor graţie unor proiecte educaţionale derulate în India.
Pe locul al treilea se află o altă companie americană, Dell, cu o cotă de 9,4%, în scădere ca urmare a vânzărilor slabe de pe piaţa chineză.
IDC subliniază că cea mai mare scădere a vânzărilor s-a înregistrat în cazul producătorilor de PC-uri din Taiwan. Astfel, vânzările firmei Acer au scăzut cu 28,6%, în timp ce vânzările rivalului ASUS au scăzut cu 13,4%.
La fel ca şi în alte părţi ale lumii, producătorii de PC-uri din Asia sunt afectaţi de faptul că mulţi utilizatori renunţă la PC-uri în favoarea smartphone-urilor şi tabletelor.
Potrivit firmei de cercetare Mediacells, în 2014 numai utilizatorii din India şi China vor cumpăra aproximativ 500 de milioane de smartphone-uri.
În aceste condiţii producătorii de PC-uri din regiune nu se pot aştepta la o relansare a vânzărilor în acest an.