Concluzia analizei solicitate de Udrea arată că numeroase acte adiţionale la contractele gestionate de ministerul condus de ea prevăd creşterea sumelor plătite de către stat cu 50%. Procentul constituie nivelul maxim admis de legislaţie. Udrea e de părere că "adiţionările se fac abuziv" şi a hotărât să limiteze creşterea prin anexe la doar 10% din valoarea iniţială a contractului.
Ministerul Transporturilor, după acelaşi calapod
Aceeaşi practică se regăseşte şi la Ministerul Transporturilor, lucru pe care îl recunoaşte chiar şi Adrian Ionescu, directorul Direcţiei Infrastructură Rutieră.
Dar cei de aici nu doresc diminuarea adiţionalelor. Radu Berceanu spune că "eu nu am pus această problemă". Mai mult, Dorina Tiron, directorul CNADNR, spune că "ar fi o nebunie". Diferenţa de viziune poate fi explicată prin natura diferită a beneficiarilor contractelor. Cei mai afectaţi vor fi primarii care au iscălit contracte pentru reabilitarea termică a locuinţelor.
Valoarea contractelor pe care statul le parafează pentru diverse investiţii publice creşte aparent fără motiv. Dar motivul este simplu. Legea achiziţiilor publice permite ca, printr-un act adiţional, valoarea contractată iniţial să poată fi suplimentată cu până la jumătate din aceasta.
Udrea vs. CNADNR şi Berceanu
Ministrul Dezvoltării Regionale şi Turismului, Elena Udrea, a solicitat analizarea tuturor contractelor gestionate,. Concluzia? Mai bine de 90% dintre actele adiţionale la contractele de investiţii publice gestionate de MDRT presupuneau majorarea până aproape de nivelul maxim de 50% permis de legislaţie. Deci, Udrea a hotărât să limiteze această posibilitate la numai 10% din valoarea iniţială a contractului.
"Analizând plăţile pe care trebuia să le facem în cadrul programului de reabilitare termică, am constatat că în cele mai multe situaţii primăriile au adiţionat inexplicabil de mult valorile contractate iniţial. Nu vom mai accepta majorări ale valorilor contractate pentru reabilitarea termică decât cu acceptul asociaţiilor de proprietari şi în urma unor analize tehnico-economice foarte riguroase. Asemenea practici se întâlneau în cadrul tuturor programelor de investiţii publice gestionate de MDRT. Din analizele făcute reiese că în peste 90% dintre situaţii adiţionările se făceau până în apropierea limitei maxime permise de lege de 50%. Cred că faptul că sunt atât de multe situaţii dovedeşte că adiţionările se fac abuziv, nu neapărat fiindcă sunt determinate de condiţii obiective", a spus pentru Gândul Elena Udrea, ministrul Dezvoltării Regionale şi Turismului.
De curând, Udrea a oferit ca exemplu o licitaţie de reabilitare termică ce porneşte de la 10 milioane de lei şi pe care o firmă o câştigă cu 4 milioane de lei, pentru ca apoi prin acte adiţionale valoarea contractului să atingă 12 milioane de lei.
"Se câştigă licitaţii cu preţ de dumping, apoi prin înţelegeri cu autorităţile contractante, constructorul aduce acte adiţionale prin care majorează valoarea contractului", a spus Udrea.
Însă, reprezentanţii Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) nu vor să se elimine aceste acte adiţionale, îm principal pentru că o asemenea practică se regăseşte şi în alte state din Uniunea Europeană.
"Ar fi o nebunie să nu poţi duce la bun final un contract şi să fim nevoiţi să facem o nouă licitaţie (în absenţa posibilităţii încheierii de acte adiţionale pentru majorarea valorii iniţiale a contractului - n.red). Şi în Uniunea Europeană există posibilitatea încheierii de acte adiţionale care poate duce la majorarea cu 50% a valoarii iniţiale a contractelor", a spus pentru cotidian Dorina Tiron, director general al CNADNR.
Aceasta mai spune că orice majorare a valorii iniţiale trebuie să fie bine întemeiată, "nu se face la întâmplare, pentru că nu-şi doreşte nimeni să fie tras la răspundere".
La fel crede şi ministrul Radu Berceanu, care spune că nu a luat în considerare vreo modificare în ceea ce priveşte actele adiţionale.
"Nu ştiu ce vrea să facă doamna Udrea, eu nu am pus această problemă", a declarat ministrul Berceanu, citat de Gândul.
Constructorii mărturisesc: Valorile contractelor cresc şi cu 50%
Directorul Direcţiei infrastructură rutieră şi concesiuni din Ministerul Transporturilor, Adrian Ionescu, a confirmat că aceste acte sunt folosite pe scară largă. "Este o practică de a veni la licitaţii cu preţuri foarte mici, pentru ca ulterior, prin acte adiţionale, valoarea contractului să crească. De obicei, metoda se aplică în cazul contractelor de reabilitare a drumurilor naţionale, iar implicate sunt în special companiile străine de construcţii", a spus Adrian Ionescu, pentru cotidian.
Acesta mai precizează că alte cauze care au dus la apariţia actelor adiţionale sunt erorile de proiectare şi majorarea preţurilor la materiale de construcţii.
Constructorii spun că există lucrări cu o valoare finală sporită la 150% din cauza unor astfel de acte adiţionale.
"Sunt băieţii ăia deştepţi ai lor care fac aşa ceva. Toate proiectele făcute prin Bucureşti s-au majorat cu 50%. Guvernul a mai avut o intenţie, să taxeze contestaţiile, dar nu i-a lăsat UE. Le-a zis UE: Ťbă, sunteţi prea bagabonţiť. Vor să rămână doar constructorii lor, doar cinci - şase firme", spune directorul general al unei companii autohtone de construcţii, citată de Gândul.
Antena3.ro