"Pe baza informațiilor furnizate de companii membre ale rețelei KPMG din 145 de țări, sondajul arată că deși cotele de impozitare nu se schimbă într-un mod alert, guvernele acționează în sensul lărgirii bazei de impozitare, extinzând gama de bunuri, servicii și activități care pot fi impozitate pentru a aduce venituri suplimentare. În același timp, facilitățile fiscale acordate în timpul recesiunii pentru a susține economia și pentru a încuraja consumatorii să cumpere încep să fie retrase. Această schimbare la scară largă este generată, în parte, de redresarea economică, dar și de schimbarea așteptărilor în ce privește securitatea socială furnizată de state. Guvernele au făcut tot ce au putut pentru a menține economia activă și sănătoasă de-a lungul anilor ce s-au scurs de la criza financiară globală din 2008, în multe cazuri cu prețul acumulării de mari datorii. Acum, când majoritatea economiilor ies din recesiune și sunt în creștere, vedem cum sistemele fiscale sunt modificate pentru a spori veniturile și a putea astfel plăti datoriile", se menționează în documentul citat, potrivit Agerpres.
Totodată, arată studiul, la nivel global, au crescut așteptările cetățenilor de la sistemele de securitate socială oferite de stat.
"Bunăstarea socială este costisitoare, iar guvernele sunt prinse la mijloc între a împlini așteptările populației și a găsi resursele necesare pentru plata acestora. Majorarea impozitelor pe profit sau venit se dovedește a fi dificilă atunci când companiile și persoanele fizice pot cu ușurință să compare cotele de impozit din diverse țări. Guvernele sunt nevoite să găsească alte căi de a-și mări veniturile. Sondajul relevă o tendință de creștere la nivel global a cotelor de contribuții de asigurări sociale. Cotele medii de asigurări sociale la nivel global, atât pentru angajatori, cât și pentru angajați, sunt acum la maximul ultimilor șapte ani", informează KPMG.
În ceea ce privește România, Ramona Jurubiță, partener coordonator Servicii Fiscale și Juridice în cadrul KPMG România, remarcă faptul că România face excepție de la aceste tendințe globale, date fiind scăderea cu 5 puncte procentuale, în 2014, a contribuțiilor datorate de angajatori la bugetul asigurărilor sociale, precum și relaxarea fiscală, incluzând TVA, ce urmează a fi implementată în 2016 și 2017, ca parte a unei reforme fiscale mai ample.
"Aceste reduceri de impozite au fost îndelung așteptate, pe fondul unui nivel deja ridicat de impozitare a veniturilor din salarii, în special pentru persoanele cu venituri reduse, în timp ce cota standard de TVA din România (24%) este în prezent printre cele mai mari din regiune și chiar din lume. Cu toate acestea (...) reducerile de impozit din România sunt însoțite de o lărgire a bazei impozabile și de o abordare mai agresivă a evaziunii fiscale, prin înăsprirea legislației antifraudă și prin intensificarea controalelor fiscale", a explicat Jurubiță.