"Prognoza consumatorilor, când vine vorba despre modul în care economia ţării lor va evolua în lunile care urmează, variază foarte mult în Europa. Deşi speranţele într-o redresare economică au crescut în mod destul de perceptibil în unele ţări, în altele acestea au stagnat sau au dispărut", se arată în studiul GfK Climatul de consum în Europa şi SUA.
Potrivit sursei citate, cele mai ridicate valori ale indicatorului privnd încrederea în economie le prezintă Germania şi Austria (ambele 0,6 puncte), urmate de România (-13,6 puncte), iar cele mai pesimiste prognoze cu privire la redresarea economică s-au înregistrat în Portugalia (-43,4 puncte), Franţa (-41,6 puncte) şi Grecia (-36,9 puncte).
"Românii sunt în general optimişti în ceea ce priveşte viitorul. Creşterea economică continuă, în timp ce şomajul este în scădere. (...) Un număr mai mare de locuri de muncă determină o creştere a veniturilor populaţiei. Acest lucru este reflectat în mod clar de indicatorul aşteptărilor privind veniturile, care în prezent se situează la -5,36 puncte. O comparaţie cu valoarea de anul trecut (-22,7 puncte) arată în mod clar că, în ultimele 12 luni, situaţia de pe piaţa muncii s-a schimbat în mod considerabil", conform GfK.
Printre statele în care consumatorii sunt încrezători că veniturile vor rămâne stabile sau vor creşte se numără Germania (29,4 puncte), Austria (7,6 puncte) şi Cehia (-3,3 puncte). Pesimiştii sunt consumatorii francezi (-57,9 puncte), italieni (-51 puncte) şi portughezi (-50,8 puncte), care anticipează cu toţii alte reduceri salariale, precum şi creşteri ale impozitelor şi contribuţiilor.
În ceea ce priveşte dorinţa de cumpărare, cetăţenii din majoritatea ţărilor europene a trebuit să îşi strângă cu stricteţe baierele pungilor şi să îşi reducă bugetele. Însă, germanii (36,2 puncte), austriecii (18,2 puncte) şi bulgarii (10,9 puncte) continuă să fie destul de dornici să cheltuiască bani. Prin contrast, portughezii (-44,7 puncte), italienii (-44,4 puncte) şi francezii (-36,2 puncte) sunt mult mai precauţi.
În cazul românilor indicatorul este de -18,3 puncte, care îi plasează între cei care vor să cheltuiască şi cei care sunt mai precauţi privind cheltuielile.